Prissättning

Har du någon gång funderat på hur mycket av pengarna som du betalar för en öl på Systembolaget som går till producenten? Och hur mycket staten tar hand om? Det följer en fast modell och är därför enkelt att räkna ut. Så här går det till.

När du lämnar ifrån dig dina slantar i kassan på Systembolaget går de till fyra olika saker (samt ev. pant). Leverantörens intäkt, Systembolagets intäkt, alkoholskatt och moms samt eventuellt pant. Eftersom allt utom producenten/leverantörens intäkt beräknas enligt givna och offentliga modeller kan man även som kund räkna på vem som får vad.

Om vi utgår från producentens/leverantörens intäkt, dvs priset de säljer varan till Systembolaget för minus alkoholskatt och eventuell pant, ser de olika påslagen ut som följer. Systembolaget har dels ett rörligt påslag på 19 % som gäller alla varor. Dessutom adderas ett fast påslag, en slags hanteringskostnad, som skiljer sig mellan olika varugrupper. För öl är den 0,85 kr (och 0 kr för alkoholfri öl). Det finns också något som Systembolaget kallar för förpackningsrelaterad korrigeringsfaktor men dessa appliceras bara för småflaskor (-1,75 kr) samt bag-in-box och tetrapak (+0,75 kr) och är alltså inte riktigt tillämpbart för öl. Alkoholskatten läggs sedan till och är 1,94 kr per centiliter ren alkohol sedan höjningen den 1 januari 2015. Eventuell pant läggs på och till sist moms, som är 25 % för alla alkoholhaltiga dryckesvaror på Systembolaget och 12 % för de alkoholfria dryckerna. Till sist avrundas priset till jämna 10 ören.

Givet att man räknar på starköl kan detta ställas upp i följande ekvation:
(F*1,19+0,85+V*a*1,94+p)*1,25 = P
Där F är producenten/leverantörens intäkt, V är volymen i centiliter, a är alkoholhalt, p är eventuell pant (exkl moms) och P är priset till kund innan avrundning.

Man kan också vända på ekvationen för att räkna ut leverantörens intäkt. Med samma beteckningar för variablerna som ovan blir den då:
(P/1,25-p-V*a*1,94-0,85)/1,19 = F

En viktig poäng att inse med allt det som presenteras ovan är att man inte kan dra slutsatsen att en öl som är dubbelt så dyr på Systembolaget också var dubbelt så dyr att producera. Jämför man Sofiero och Oppigårds Amarillo ser man att Amarillo är närmare fem gånger dyrare att producera, om vi antar samma vinstmarginal. 

Senast uppdaterad: 2015-07-22