Privatimport

Om man vill få tag på en öl eller annan alkoholhaltig produkt som varken finns på Systembolagets hyllor eller i beställningssortimentet får man försöka göra en privatimport. Namnet kan vara lite missvisande då det inte handlar om att åka utomlands och köpa med sig hem, utan att via Systembolaget beställa direkt från en leverantör, oavsett om denne finns i Sverige eller ej. Det hela kan vara en aning krångligt, även för Systembolagets personal, så låt oss gå igenom processen steg för steg.

Eftersom privatimporter sker relativt sällan är det förstås svårt för all personal att ha koll på procedurerna. Att som kund ha lite koll på hur det ska det gå till kan därför underlätta för alla. Till att börja med måste du veta vilken leverantör som har den produkt du vill ha. Det går även att beställa hem från leverantörer utanför Sverige men frakten kostar då ansenliga summor. I detta fall måste man även ha en e-postadress till leverantören.

När man har koll på vilka produkter man vill beställa är det dags att göra en privatimportsförfrågan. Detta gör man antingen i lugn och ro hemma framför datorn från https://www.systembolaget.se/Tjanster/Privatimport/ (på denna sida finns även mer info om privatimport, fraktkostnad vid utlandsbeställningar etc) eller så går man till en butik och gör det tillsammans med personalen. Här fyller man i vilken produkt man vill ha och hur många man vill ha. Tänk på att det ofta är krav från leverantören på att man beställer hela kollin.

Med privatimportsförfrågan skickad är det sedan bara att vänta på att Systembolaget hanterar din förfrågan och skickar den vidare till leverantören som sedan skickar tillbaka en offert som Systembolaget skickar tillbaka till dig. Det här steget brukar ta ungefär en vecka. Du genomför sedan din beställning genom att acceptera offerten.

De flesta, men inte alla, leverantörer kräver att man gör en delbetalning i förskott innan de skickar din beställning. Du får i sådana fall mail från Systembolaget om detta. Delbetalningen är på 30 % av totala summan och betalas på det Systembolaget du beställt varorna till. Det är här det börjar bli värdefullt att känna till alla steg då Systembolagets personal sällan har full koll. Berätta för någon ute på golvet att du vill genomföra en delbetalning av en privatimport. De ska då hitta din beställning i sitt datorsystem (inte i kassan) och därifrån ska de skriva ut en sida med din beställning. På denna finns streckkod som de kan scanna i kassan. Sedan är det bara att gå till kassan, där de behöver gå in på en särskild meny i sitt kassasystem för att scanna in din kod för delbetalning. Se till att spara kvittot på din delbetalning och ta för säkerhets skull med det när det är dags att hämta ut varorna.

Från delbetalning till leverans brukar ta 5-14 dagar för svenska leverantörer, ibland något längre. Precis som vid en vanlig beställning får du ett SMS när varorna finns att hämta ut. Om du inte behövde lägga någon handpenning är allt frid och fröjd och du kan betala varorna som vanligt som vid vilken beställning som helst. Om du däremot har lagt handpenning måste du återigen få en lapp med en streckkod utskriven. Denna streckkod scannas sedan in i kassan, återigen från en undermeny i deras kassasystem, och gör så att din tidigare delbetalning dras av från beloppet du ska betala. Att denna lapp behövs verkar inte vara något som all personal känner till. Man kan därför undvika en hel del strul och frustrerade kunder bakom en i kassakön om man vet om det själv. Man kan för övrigt inte använda samma lapp och streckkod som när man la delbetalningen. Varorna slås in i kassan precis som vanligt med hjälp av artikelnummer som du förhoppningsvis fått med när du fick varorna från lagret.

Normalt tar det 2-4 veckor från att du skickar en förfrågan till att du kan hämta varorna i din butik.