Bokrecension: Michels Öl & Mat

, , Inga kommentarer
Michel Jamais känner ni kanske igen som personen som brukar hålla i Ölskola I på Stockholm Beer & Whisky Festival. Han har även gett ut en serie böcker på temat mat och dryck med en bok om mat och vin, en om vin och ost och så en om öl och mat, nämligen Michels öl & mat: En resa mot njutning.

Boken är indelad i tydliga avsnitt som tar oss igenom vad man behöver veta för att kunna göra lyckosamma matchningar av öl och mat. Upplägget känns väldigt pedagogiskt och proffsigt. Boken inleder med den sedvanliga genomgången om ölets ingredienser, hur bryggprocessen går till och skillnaderna mellan de tre jäsningsprocesserna och vad som är karaktäristiskt för dem. Allt detta är relativt kortfattat och bjuder inte på några nya kunskaper för den som redan är någorlunda påläst om öl.

Därefter följer avsnitt som behandlar smaksinnet, luktsinnet samt munnens känselsinnen samt hur man med hjälp av dessa kan göra en bedömning av öl och mat att utgå från när man ska para ihop mat och dryck. Här finns en bra genomgång på varför tillagningssätt, kryddning och tillbehör oftast är viktigare än huvudråvaran vid bedömningen av maträtten. Just att man koncentrerar sig på huvudråvaran när man gör sin ölmatchning är nog ett vanligt misstag. Se bara på Systembolagets tips som oftast är i stil med "passar till rätter av kyckling eller fläsk". För att citera Michel:
det är en avsevärd skillnad mellan en pocherad slätvarsfilé med veteöl- och ostronsås och en grillad dito med svamprisotto och kraftig rödvinssås av kalvfond
För att göra exemplet övertydligt så är det förstås väldigt stor skillnad på ovanstående rätter även om huvudråvaran, i det här fallet slätvar, råkar vara densamma och därmed är det alltså ganska olika drycker som passar till respektive rätt.

Boken fortsätter med en genomgång av reaktionerna som uppstår mellan smaker i maten och smaker i ölet, lite om samspel, kontraster och aromspegling samt en genomgång av hur öl fungerar med en del huvudråvaror. Här finns dock ett påstående som inte stämmer överens med mina egna erfarenheter, nämligen att kryddstark mat och besk öl inte går bra ihop, då hettan i maten förstärker känslan av beska. Tvärtemot så har jag haft några av mina mest spännande kombinationer av öl och mat med stark mat och besk öl och egentligen aldrig tänkt på att ölet skulle kännas beskare. Detta kan ju möjligen förklaras av att andra komponenter i maträtterna också påverkar.

Efter detta följer tretton olika recept som ska vara speciellt framtagna för att passa till en viss ölsort. Förutom själva recepten så förklaras det varför ölet och maträtten går bra ihop, vilka andra maträtter man kan prova med den ölsorten samt mer info om de olika ölsorterna. Av dessa tretton recept så bygger åtta av dem på fisk och skaldjur, tre på fågel, en på kalv och en chokladdessert. Det är visserligen en stor variation på tillredningssätt och tillbehör, men om man som jag inte äter fisk och skaldjur så blir det ändå en ganska trist receptlista. Dessutom saknar jag något vegetariskt recept.

Öl till ost tas också upp, med sex olika kombinationer som alla känns riktigt vettiga, även om jag inte provat alla själv. Det är riktigt bra att det finns en sådan del med så att fler kan upptäcka att man inte måste dricka vin till ost. Ska man vara kritisk så är det till de öltyper som tas upp: weissbier, barley wine, kölsch, belgisk suröl, geuze och faro. Av dessa är det bara weissbier och geuze som finns i Systembolagets ordinarie sortiment (dock finns instruktioner till hur man blandar sin egen faro) och jag tvivlar på att läget var annorlunda 2006 när boken skrevs.

Boken avslutas inte helt överraskande med lite övrig info om servering, glas, förvaring, felsmaker och ett sammandrag av Sveriges ölhistoria.

Som jag tidigare nämnde så är bokens upplägg mycket tydligt och pedagogiskt som gör att innehållet är lätt att ta till sig. Även ett plus för dess många fina färgbilder. Texterna känns dock lite väl kortfattade ibland och anekdoter och utsvävningar existerar knappt, vilket gör att boken blir lite tråkig att läsa och den känns väldigt opersonlig. Jag får känslan av att boken passar bättre till den som redan är intresserad av mat och dryck och vill byta ut vinet mot öl emellanåt, snarare än för någon som redan är ölintresserad och vill lära sig mer om att kombinera ölen med mat.

Om man är intresserad av ämnet så tycker jag att boken är köpvärd som ett komplement, även om man inte får särskilt många sidor för pengarna. Om man bara tänkt köpa en bok så tycker jag att det finns bättre val. En stor del av denna åsikt bygger på att jag personligen inte är så förtjust i det koncisa upplägget, men det är ju något av en smaksak.

Michels öl & mat går bland annat att beställa här.