Systembolagets lanseringsplan 2019 - vår

, , 4 kommentarer
Dags igen att kika på Systembolagets lanseringsplaner, där de stolpar ut vilka typer av öl som ska släppas i fast sortiment framöver. Vanligtvis är det bara vinnaren för vardera lanseringspost som faktiskt dyker upp, men under 2019 är det flera lanseringar där både ettan och tvåan kommer att lanseras, fast i olika släpp. Utöver den lilla dribblingen kan vi notera att det till våren kommer att släppas bland annat hopfenweissen och syrlig öl med det något luddiga begreppet "svenska smaker". Vi får väl se vad det blir av det.

Nedanstående lista är alltså de typer av öl som Systembolaget vill lansera i sitt fasta sortiment under våren (marslanseringen), enligt deras lanseringsplan för 2019. Leverantörerna får mer detaljerade offerter för de olika lanseringarna.

[Segment - ursprung - kommentar - uppskattat antal butiker - uppskattad halvårsvolym]
Lager burk liten, max 17 kr - Italien, Frankrike, Tyskland - Kundpanel, 1an och 2an köps in, lansering i mars och juni - 368 - 500 000
Lager burk liten, max 17 kr - ospec. ursprung - 10,90 kr, 1an och 2an köps in, lansering i mars och juni - 365 - 800 000
Lager burk stor - ospec. ursprung - Ekologisk, kundpanel, 1an och 2an köps in, lansering i mars och juni - 241 - 350 000
Lager flaska - Sverige - Returglas - 373 - 170 000
Lager flaska - Sverige - Ofiltrerad, 1an och 2an köps in, lansering i mars och juni - 149 - 250 000
Lager flaska - Tyskland - 50 cl, Bayern - 125 - 145 000
Ale burk - ospec. ursprung - Session-IPA eller APA, max 15:90 kr, 1an och 2an köps in, lansering i mars och juni - 441 - 85 000
Ale burk - Sverige - Craft - 125 - 30 000
Ale extra stark - ospec. ursprung - Glutenfri IPA - 417 - 60 000
Ale extra stark - USA, Kanada, Storbritannien, Sverige - Burk, 440-473 ml - 176 - 40 000
Veteöl - Tyskland, Österrike - Hopfenweissen - 146 - 25 000
Veteöl - Japan - Witbier - 81 - 10 000
Övrig syrlig öl - Sverige - Svenska smaker - 37 - 5 000

*Liten burk är 355 ml eller mindre, stor är större än 355 ml

Något som verkligen står ut är att det blir inte mindre än fem dubbellanseringar där både ettan och tvåan köps in, där en lanseras här och en lanseras i sommarsläppet. Det känns som ett intressant grepp för att skapa en lite annorlunda konkurrenssituation. Återstår att se hur det faller ut. Något märkligt är dock att de får lite olika butikstäckning.

I övrigt finns det viss potential i bayersk lager och i en hopfenweissen. Schneider Hopfenweissen är ju inte dum och lär säkert vara med och tävla om en plats här, och blir det något som är ännu bättre blir ju det bra.

Syrlig öl med svenska smaker kan bli både himmel och pannkaka. En god suris med hjortron, havtorn, fläder eller något annat gott bär kan ju bli riktigt kul, medan jag har svårt att blunda för möjligheten att det kan bli något hemskt i stil med syrlig öl med kvanne eller pors.

Tycker man det är kul att gå tillbaka och se vad det egentligen blev för öl som släpptes på de olika lanseringsposterna kan jag tipsa om att gå tillbaka till mina tidigare artiklar om lanseringsplaner. De är uppdaterade med vilka öl som släpptes på vardera position. T ex kan man kolla på vår, sommar och höst 2018.

4 kommentarer:

  1. Sven-David Svenssson9 augusti 2018 20:33

    Trevligt att Systembolaget satsar på o filtrerad öl från Sverige.
    Undrar vilken tysk Bayersk öl som kommer in. Jag har saknat svensk o filtrerad öl och bra lageröl från Bayern.

    SvaraRadera
  2. Jag ser att flera har "Kundpanel" som kommentar, och hittade det här på bloggen:
    "Numera har man istället använt en extern kundpanel vid vissa lanseringar där utformningen har ansetts som extra viktig för slutkonsumenten (t ex ekologisk lager burk). Alla produkter som fick 19 poäng eller mer i den aktuella finalprovningen har denna kundpanel då fått bedöma i en virtuell butikshylla, och utifrån det urvalet välja sin favorit."

    Innebär det alltså att kundpanelen bara får titta på burkarna och flaskorna? Och att den öl som flest väljer kommer lanseras? Trots att den kanske inte fått allra högst poäng i provningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det i den typ av lansering som jag beskrev där (då utformning ansetts som extra viktig), men i det här fallet tror jag att kundpanelen kommer att prova de olika ölen och välja sin favorit.

      Radera
    2. Aha, det låter bättre! Helt okej uppgift att hamna i den panelen ;)

      Radera