Intervju: Pipeworks-Joe

, , Inga kommentarer

Pipeworks hör till det gäng av amerikanska Brewskival-veteraner som deltog på festivalen för tredje gången i somras. Det Chicago-baserade bryggeriet är kända för både fatlagrade öl och välhumlade öl, inte minst sin Ninja vs Unicorn DIPA. Som vanligt var Joe, mannen med det stora röda skägget, en av bryggeriets representanter på plats under festivalen och jag passade på att ta ett litet snack med honom.

Kan du berätta om Pipeworks?
Vi har hållit på i omkring sex år nu och har gjort väldigt mycket olika typer av öl, ganska mycket galna grejer. Vi har haft vårat nuvarande bryggeri i ungefär tre år och släpper väldigt stor del av våra öl på burk. Vår produktion är ungefär 15 000 barrels (ca 1,8 miljoner liter) per år.

Ni har väl inte haft burköl från början?
Nej precis, vi började med många olika öl av lite kraftigare typ och har haft ett fatlagringsprogram ända från starten. Det tog väl omkring 18 månader att göra klart en fatlagrad öl så produktionen var inte så stor i början.

Hur kommer det sig att ni börja med burkar och mer humledrivna öl?
Vårt gamla bryggverk var väl omkring 1000 liter i storlek och när vi skaffade ett större blev det ett på omkring 3600 liter så plötsligt hade vi möjlighet att brygga helt andra volymer. Burkar går väldigt starkt på vår hemmamarknad så när vi började brygga mer öl var det naturligt att välja burk. Ölen vi brygger är det vi själva gillar att dricka och så hoppas vi att kunderna också gillar det.

Vilken är din egen favoritöl från Pipeworks?
Just nu är det vår nya pilsner. Vi har bara bryggt den två gånger, men den är redan riktigt bra. Det är en sån öl som vi själva verkligen gillar att dricka när allt kommer en kring, så det är ett sant nöje för oss själva att ha den i sortimentet.

Kommer ni mycket till Europa eller är det bara till Brewskival?
Bara till Brewskival egentligen. Vi gör allt för Marcus! Vi träffade honom första gången för två år sen när han kom förbi bryggeriet och vi hade väldigt trevligt. Sen träffade vi honom igen bara nån vecka senare när vi ställde ut på Hunaphu Day i Tampa.

Hur utspridd är er öl?
Vi har svårt att möta efterfrågan hemma, så vi har egentligen ingen export förutom när vi är med på festivaler. Vi finns väl i fyra-fem stater utanför Chicagoområdet. Vi har precis börjat skicka öl till Minnesota och finns sedan tidigare i Wisconsin, Colorado, New York och förstås omkring Chicago.

Är marknaden i Chicago tuff att konkurrera på?
Ja, det skulle jag säga, men vi har funnits där ett tag nu och är väletablerade. Folk vet att vi gör bra öl. Just nu är det något av en brist på burkar att fylla ölen på så nu ligger svårigheterna snarare bortom konkurrensen från andra bryggare. Och så har vi ju ekonomin och en president som säger massa dumma saker. Men burkbristen skapar nu hål i försörjningskedjan för många. Det är inte den bra sortens problem. Det är ungefär sex månaders ledtid på burkar och vår beställning kom in precis häromveckan, så vi hade lite tur där och lyckades undvika problem med burkbrist, för stunden i alla fall.

Kör ni fortfarande de fatlagrade ölen på flaskor?
Japp, allt fatlagrade, alla stora stouts och sånt är på glasflaskor, det är mer naturlig för den sortens öl.

Är det ett problem att lagra öl på burk?
Det är inget problem, men på flaska får du en långsam oxidation på grund av inläckaget av syre vid kapsylen vilket du inte får på samma sätt i en burk så det blir lite annorlunda. Jag tror inte det är någon fara med BPA-linerna, den ska inte påverkas av eller reagera med ölet. För oss handlar det om vad vi tycker är passande för ölen. Jag vet ju ingen som skulle sätta traditionell lambic på burk.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar