Gårdsförsäljningen tar en ny sväng?

, , 2 kommentarer
DN avslöjade igår att utredningen om gårdsförsäljning nu också utreder huruvida tillverkarna även ska få importera drycker av samma slag som sina egna och sälja även dessa i sin gårdsförsäljning. I artikeln skrivs att man då vill sätta en försäljningsgräns på 10 000 liter om året, men det framgår inte riktigt om det bara gäller de importerade dryckerna eller även inkluderar de egna dryckerna. Det framgår inte heller om det gäller 10 000 liter produkt, oavsett vad det är, eller om en skillnad görs beroende på alkoholinnehåll. Det är ju en rejäl skillnad på att få sälja 10 000 liter öl och få sälja 10 000 liter whisky.

Vad tror ni, är det en bra idé att tillåta gårdsförsäljning av importerade produkter också? Systembolagets ölförsäljning ligger i storleksordningen hundratals miljoner liter om året, så att 20-30 producenter skulle få sälja 10 000 liter öl om året vardera borde ju inte påverka dem alls. Eller? Det känns ju spontant som att det vore väldigt kul att kunna åka förbi ett bryggeri och köpa några flaskor av deras senaste IPA och samtidigt köpa på sig lite sjyst amerikansk IPA att jämföra med. Fast med så liten försäljning så lär ju inte priserna bli särskilt bra gissar jag, så då är frågan, är det egentligen värt det?

En annan fråga är ju hur kontraktbryggarna får göra? Ska de helt enkelt säljas på det bryggeri där de bryggts?

Som en liten heads-up kan jag också säga att jag har fått en väldigt uttömmande förklaring av hur Systembolagets inköpsprocess går till och tänkte publicera ett inlägg om detta någon gång snart, men just nu har jag lite svårt att hitta tid att skriva så långa inlägg.

2 kommentarer:

  1. Vad jag förstått så går det aktuella förslaget ut på att man bara skall kunna handla på gården/bryggeriet i samband med guidade visningar. Så att kunna "åka förbi" och handla lite lär knappast bli aktuellt som det ser ut nu.

    SvaraRadera
  2. Då känns det ju som att möjligheten att importera produkter av samma slag för försäljning mer ligger i vin- och spritproducenters intresse eftersom de håller sig lite längre. Att både få tillräcklig snurr på ett importerat ölsortiment och samtidigt hålla ekonomi i det för ett mikrobryggeri, om de bara får sälja till besökare som går på visning känns, känns svårt.

    SvaraRadera