Intervju: Firestone Walker-Jeffers

, , Inga kommentarer

Tidigare i veckan ordnades en mindre specialprovning med Firestone Walker på Akkurat, under ledning av Jeffers Richardson som ansvarar för ett av deras tre fatprogram. Provningen ackompanjerades av en mycket intressant föreläsning om vad som händer vid ekfatslagring, ner på molekylnivå, och efter provningen passade jag också på att intervjua Jeffers om bland annat vad Firestone Walker tar med till den svenska marknaden, om deras tillväxt och om Duvel-Moortgat-affären.

Vem är du och vad gör du på Firestone Walker?
Jag är Jeffers Richardson och jag försöker väl fortfarande klura ut vad det är jag egentligen gör på Firestone Walker. Jag är den ursprungliga bryggaren på Firestone Walker och började alltså för 20 år sedan. Mitt nuvarande jobb där är att basa över vår avdelning Barrelworks, ett särskilt fatprojekt som fokuserar på rustika eller ”vilda” syrliga öl. Jag gör också utbildande seminarium och hjälper till med försäljning och marknadsföring, så jag har många roller.

Vad är egentligen Barrelworks?
Barrelworks är ett särskilt projekt och ett av våra tre fatprogram. Vi startade det officiellt i januari 2013. Fokus ligger på att sekundärjäsa och låta öl mogna på ekfat som har blivit exponerade för vild jäst och vilda bakterier. Det är likt det som händer i lambicregionen i Belgien där de också jäser och lagrar öl på ekfat som är exponerade för vild jäst som producerar en del riktigt unika smaker. Så det är Barrelworks i ett nötskal.

Firestone Walker börjar bli ganska stort nu va?
Och det blir större! Jag menar, för 20 år sedan när vi startade gjorde vi ungefär 100 000 liter öl. I år räknar vi med att göra drygt 41-42 miljoner liter öl. Så vi är det fjärde eller femte största bryggeriet i Kalifornien och det trettonde största i USA. Så ja, det är rätt galet, jag menar, ingen av oss kunde förutse det här. Vi försöker bara hänga med på resan och göra det bästa av det. 

Vart är det på väg i framtiden?
Var det är på väg? Det är kul, för vi frågar oss själva det varje år. Vi strävar efter att göra högkvalitativ öl, vilket jag är säker på att alla gör. Men ja, vi strävar efter att göra perfekt öl och så länge som folk vill dricka det kommer vi fortsätta växa. Så vart det är på väg är en bra fråga. Vi trodde aldrig vi skulle komma så här långt, vi var glada om vi kunde göra 1 miljon liter om året. Sen kom vi dit, och tänkte att vi blir glada om vi kan ta nästa steg. Jag tror inte vi hade en medveten öl som vi följt för att komma hit, det var mer att vi ville göra god öl och om folk vill ha mer av den så fortsätter vi bygga ut bryggeriet och fortsätter brygga ölen. Vi vill inte kompromissa processen eller något annat vi gör för att få ut ölen. På den här nivån vi har hamnat på är det intressant för vi är ett moget bryggeri, men vi vill inte glömma bort våra rötter vilket är varför vi har våra olika fatprogram och det är därför vi fortsätter experimentera med stilar som IPA, t ex Luponic Distortion som är en serie där vi testar nya humlesorter. Vi vill fortsätta med samma filosofi och kultur som vi hade när vi startade, som kretsar kring att vara kreativa och utforskande och göra intressant öl. Så länge folk fortsätter köpa det antar jag att vi kommer fortsätta växa.

På tal om intressanta öl, du har ju varit med i bryggandet på Firestone Walker i 20 år. Vilken tycker du är den roligaste ölen att göra?
Jag håller Barrelworks nära hjärtat. Men jag tror DBA, som på ytan bara är en engelsk pale ale, som var en vanlig stil då, men idén med att återuppliva den traditionella metoden med union-systemet och skapa en öl genom det, för att sedan skapa flera öl till utifrån den, är väldigt tillfredsställande. Men det som är kul med vårt vilda program i Barrelworks är att min partner Jim Crooks och jag har en möjlighet att utforska en massa olika smaker, ingredienser, fat och så vidare. Jag kan inte tänka mig ett mer kreativt område inom bryggning, så det är väldigt tillfredsställande.

Nu när ni kommer till Sverige genom Spendrups, vad tror du att Firestone Walker kan bidra till den svenska marknaden?
För det första är jag väldigt glad att vara här. För bara några år sedan kunde jag aldrig tro att vi skulle komma så här långt. Jag hoppas att vi får visa upp vad vi gör och att folk tycker om våra öl. Det är redan en väldigt mogen och bra ölmarknad här, så jag hoppas att vi kan möta dess krav och kvalitetsnivå, och visa vår twist och våra versioner av öl här. Vi har våra flaggskeppsöl här och vi får se vad som händer, kanske kan några av ölen vi provade ikväll komma hit till marknaden.
Jag tror många svenska öldrickare undrar om öl som Parabola och Sucaba liknande öl kommer hit?
Förhoppningsvis, men just nu gör vi inte särskilt mycket. Jag vet inte om du känner till det, men just nu är vi mitt i att bygga ytterligare ett bryggeri. Vi byggde ett bryggeri för fyra år sedan och trodde vi skulle klara oss med det under en lång tid men vi har växt ut ur det redan. Vi har en del öl som görs i stora volymer och sätter ordentlig press på det bryggeriet. Med det nya bryggeriet kan vi sänka den pressen lite och göra mer av våra lite mindre öl. Inte ens när det händer att vi tar bort en öl från marknaden, så säger vi säger aldrig aldrig. En öl som försvunnit kan komma tillbaka. Idén är att när en marknad mognar hoppas vi att den få mer av våra andra öl. Öl som Parabola är naturligtvis passande att exportera eftersom de lagras väl och inte har ett problem med den långa transporten.

Firestone Walker fyller 20 år i år – hur firar ni det?
Vi har börjat fira redan, bland annat genom att sätta flera av våra öl på nitro, bland annat DBA. Det är en öl som bara var tillgänglig för bryggare och på något specialevent här och där men aldrig i en vanlig bar. Vi har skapat en version av den som kommit ut på marknaden. Och så har vi förstås vår 20-årsjubileumsfest då det blir en stor fest. Vi kommer köra ett event som vi kallar för Den Sista Måltiden, där vi firar med några öl som vi har slutat brygga men sparat några fat av som vi plockar fram för en liten ”vaka” för de här ölen. Jag hoppas också att vi kommer få till några middagar där vi firar de fem-sex olika varianterna av DBA som vi har. Nästa år är det 21 år sedan vi startade, och 21 är ju den lagliga åldersgränsen för att dricka alkohol i USA, så nästa år får vi fira att DBA kommer upp i laglig dryckesålder.

Kommer er årliga jubileumsöl, som alltid är en unik blandning av olika öl, vara i samma ådra som tidigare år?
Japp, men vi kommer arrangera en lite större fest kring släppet och så den där middagen jag nämnde. Så vi kommer jobba hårt med att dricka tillsammans och fira.

Till sist, frågan som du aldrig fick under själva provningen, vad har samarbetet med Duvel-Moortgat inneburit för er?
Om man kollar på det i allmänhet så pratar man om, du vet, om man ska fortsätta växa. Det är intressant, för det som har hänt så är långt är att... du vet, vi hade ingen aning om att vi skulle komma så här långt. Det är en sådan sak vi skakar på huvudet åt och nyper oss i armen för att vara säkra på att vi inte drömmer. Men när man blir så här stor kostar det massor av pengar att bygga bryggerier. Alternativen man har är att gå till banken för att få ett lån eller hitta investerare från en hedgefond, men vi ville inte göra något av det. Eller så kan man slå sig ihop med ett bryggeri, som redan kan öl. Det var inget att fundera på för oss, det var bara ett av bryggeri på tal som var intressant för oss och det var Duvel. Det är ett relativt litet bryggeri, de är mindre än Sierra Nevada tror jag. De har investerat i en del andra små bryggerier och de har alla blomstrat och gått väldigt bra genom deras samarbeten. Så samarbetet med dem hjälper oss att växa och de hjälper oss dessutom att växa på ett sätt som vi vill växa på, nämligen metodiskt, med någon som förstår bryggeribranschen och som ett familjeägt bryggeri. De hjälper oss bygga ett nytt bryggeri, de hjälper oss i vissa fall att marknadsföra vår öl i Europa även om det fortfarande är i väldigt liten skala än så länge och de ska göra lite samarbeten med oss. Vi gör ett litet projekt med Liefmans där vi ska göra några öl där för att visa vad vi kan göra i vårt ekfatsprogram och vi ska hjälpa dem sätta ihop sitt ekfatsprogram som de ska dra igång i Belgien. Det är spännande, det är så det ska vara, att man jobbar fram och tillbaka varandra. De har grym kunskap om bryggprocess som kommer till nytta när vi bygger vårt bryggeri. Att jobba tillsammans med Duvels bryggmästare Hedwig har varit fantastiskt. Det har varit grymt, man är alltid lite nervös när man först här om sånt här men det har varit riktigt kul. Så jag ser framemot fler sådana projekt, inte bara i Europa utan även med Ommegang och Boulevard [som Duvel-Moortgat också äger]. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar