Besök på Vreta Kloster Bryggeris taproom

, , 2 kommentarer

Vreta Kloster Bryggeri har på ganska kort tid etablerat sig som ett spännande nischbryggeri med inriktning på ale belgiska stilar. Den här sommaren har de öppnat en liten utomhusservering vid bryggeriet och i helgen var jag där för att spana in stället i det härliga solskenet.

Än så länge har det varit sporadiskt öppet när det varit fint väder och grundaren Andreas Feies har haft tid att bemanna. Han är nämligen själv i företaget och sköter bryggeriet vid sidan om ett heltidsjobb. Det är det tänkt att bli ändring på. Dels är det tänkt att anställa någon över sommaren för att sköta serveringen, dels är det tänkt att anställa en bryggare som ska sköta bryggeri och vara lite allt i allo.
-Jag vill hinna med min familj och orka med allt och när bryggeriet växer funkar det inte att fortsätta vara själv. Nu är försäljningen stor nog att täcka en anställd som får sköta det dagliga arbetet i bryggeriet så sköter jag pappersarbetet och bokföringen, säger Andreas.

Bryggeriet har flyttat från hans garage till en liten industrilokal i det lilla industriområdet Blåsvädret i Ljungsbro utanför Linköping. Flytten har förutom en större produktion också medgett ett litet taproom. Eller taproom kanske är fel ord, för Andreas serverar sina öl ur flaska, inte kran. Flaskjästa såklart. Man får välja mellan två olika provbrickor med fyra öl vardera.

Jag väljer brickan med witbier, ljus stark belgisk ale, quadrupel och svart-IPA. Den sistnämnda är något av en överraskning. Det är inte ens en belgovariant av svart-IPA, utan rätt upp ner klassisk svart-IPA, och väldigt bra sådan.
-Det belgiska är bryggeriets nisch, men jag har bestämt att 10 % av ölen ska få vara något annat. Först ut blev en svart-IPA, av alla stilar man kunde ha gjort. Men jag tycker det är gott, skrattar Andreas.

Det är en svart-IPA med namnet Black (k)night IPA som har ett härligt samspel mellan mjukt rostade smaker och humlens citrustoner, utan några bittra eller brända toner från det rostade. Bland de bättre exemplen på stilen jag har provat faktiskt. De belgiska stilarna i flighten är också trevliga. Witbieren Vita Nunnan är frisk och somrig men kanske något försiktig i kryddningen. Strong Golden Ale håller sig ifrån att vara en Duvel-klon och har istället sin egen personlighet med rund och fin smak. Abbedissan 12 är bryggeriets tungviktare och står sig mycket bra mot varianterna som görs i Belgien, men liksom dem behöver den nog något års vila för att nå sin topp.


Ifjol nådde bryggeriet målet med att producera 10 000 liter öl. I år är målet satt till 25 000 liter och man är på rätt väg för att nå det. Och redan det innebär att de nya lokalerna börjar bli för små, nu är det 3D-tetris för att få plats med material, öl som står på flaskjäsning, bryggverk, kombitankar, tappmaskin och allt annat smått och gott som ett bryggeri behöver. Dessutom börjar utrustningen blir underdimensionerad. Andreas kombinerar ett 200-litersbryggverk från dagarna i garaget med ett nyare 500-litersbryggverk, men skulle behöva ett nytt bryggverk om 1000 liter för att få ut mer öl från arbetsinsatsen.

Även om försäljningen i Linköping går bra är det beställningar genom Systembolagets lokala sortiment som står för merparten av försäljningen.
-Jag säljer ungefär 6000 flaskor i månaden genom Systembolaget. Jag har inte räknat på det, men min känsla är att ungefär 4000 av dem är beställningar, berättar Andreas.

Försäljningen på de lokala Systembolagsbutikerna har dock varit en utmaning då Andreas har upplevt att varken butikernas orderläggning eller påfyllning på hyllorna har fungerat särskilt bra och att det ofta varit tomt på bryggeriets hyllplatser trots att han har öl på lager. Eller i värsta fall, trots att det finns öl i butikens lager som inte packats upp. Efter att ha legat på Systembolaget verkar dock en bättring skönjas.
-En annan spännande effekt var när en öl sålde så bra att den hamnade på stuv istället för på hylla. Då sjönk försäljningen som en sten, kunderna var ju vana att plocka den från hyllan och trodde att den var slut när den egentligen bara bytt plats i butiken. När försäljningen sjönk flyttades den tillbaka från stuv till hylla och då gick försäljningen upp igen, skrattar Andreas.

2 kommentarer:

  1. Bryggeriet skulle vinna på att ha ett varmlager, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker du på ölkvalitet då eller menar du bara platsmässigt?

      Radera