Ölbloggarstafetten X - De mindre mikrobryggeriernas situation

, , 5 kommentarer
Manker, som var den föregående stafettbloggaren, lämnade över pinnen till mig med följande uppdrag:
Nästa person att få stafettpinnen är Johan från den trevliga bloggen Portersteken. Du bor i den trevliga staden Falun som via Oppigårds Bryggeri fick mig att tänka på hur svenska mikrobryggerier har det. Säger man svenskt mikrobryggeri så är det namn som Jämtlands, Dugges, Oppigård och sådana som dyker upp och deras utveckling följer man ju rätt väl – men hur går det för de lite mindre mikrobryggerierna? Känner de också av det ökade intresset för svensk öl eller är de helt utlämnade? Jag skulle därför vilja veta lite mer om hur det går för de mindre svenska mikrobryggerierna.
Så jag satte mig och skickade ut lite frågor till sju svenska mikrobryggerier som inte finns representerade alls i Systembolagets ordinarie sortiment, alternativt kommit med där i år. De enda svaren jag fått kommer ifrån Skebo Bruksbryggeri och Oceanbryggeriet (jag gissar på att de andra helt enkelt inte haft tid, det verkar vara mycket att stå i som mikrobryggare) och jag har inte lyckats hitta särskilt mycket matnyttig information publicerat på internet, så det får väl bli mer av en inriktning på dessa två bryggerier istället för en överblick. Det kan nog bli intressant ändå, för det är två bryggerier i olika skeden av sin utveckling trots att de är ungefär lika gamla (eller snarare unga), där man väl får kalla Skebo ett ganska litet bryggeri även på den svenska mikrobryggarskalan, medan Ocean nog ligger någonstans i mitten.


Bengt på Skebo Bruksbryggeri, som startades i november 2006, har just sagt upp sig från sitt vanliga jobb för att satsa fullt ut på bryggeriet, men han verkar inte direkt orolig för att det inte ska gå ihop. Han erkänner dock att det är jäkligt ett tungt, men roligt jobb, men så är det förstås för mer eller mindre alla småföretagare som försöker gå med vinst. Årsproduktionen ligger just nu på ca 40 000 liter, vilket är en ökning med 30% mot föregående år. De har dock inte hunnit brygga i takt med efterfrågan, så det verkar ju finnas utrymme för att expandera. Bengt tycker sig absolut märka av ett ökat intresse för svensk mikrobrygd öl och menar på att svenskarnas intresse för lokalt och småskaligt producerat är stort, oavsett om det är alkoholhaltigt eller plommonsylt.

Tre Systembolagetbutiker i Norrtälje kommun lagerför Skebos öl. Förut var det i den minsta butiken, där de hade fyra öl, och två i den största som hade ansökt om att få sälja Skebos öl på grund av stor efterfrågan. Sen den första juli får ju producenter lagerföra sina produkter i de tre närmaste butikerna och nu har alltså Skebo fyra öl på hyllan på tre butiker i Norrtälje. Bengt uppskattar att ungefär en tredjedel av deras försäljning går via Systembolaget. Han påpekar också att det stora trycket under sommaren i Roslagen med alla fritidsfastigheter och turister som kommer till området har gjort att de haft tillfälligt slut på flera sorter under sommaren, men även under resten av året säljer deras öl bra på de lokala Systembolagen. Det är svårt för dem att hinna med redan nu och att kunna leverera en öl ens i ett tillfälligt nationellt släpp på Systembolaget verkar inte aktuellt, men skulle självklart vara bra för bryggeriet när de har möjlighet till det.


Thomas Bingebo, bryggare på Oceanbryggeriet, tog sig också tid att svara på mina frågor. Han är kanske lite mer känd bland ölbloggare och läsare då han till exempel kommenterar blogginlägg lite då och då. Oceanbryggeriet började brygga under hösten av 2007 och har sedan dess haft en snabb utveckling och har nu en årsproduktion på ca 140 000 liter. Enligt Thomas så är det både en växande marknad och intresse, men det är viktigt för framtiden att policys/regelverk på Systembolag förändras för att gynna de mindre producenterna mer. Han förklarar också att det förstås bara är bra att de får sälja sina öl på de lokala Systembolagen, men att det inte är någon avgörande för dem då de har flera större flaskkunder sett till veckoförsäljning, bland annat tack vare att de satsat på en egen fältsäljare vilket inte är helt vanligt bland svenska mikrobryggerier. Kanske hade försäljningen på Systembolaget varit bättre om det varit andra butiker som blivit tillgängliga från första juli, för Thomas menar nämligen på att Systembolagen på Landala Torg och Avenyn, som är de två butiker de kan lagerföra sig hos sen första juli, inte har särskilt stor ölförsäljning. Gårda som var deras första butik, samt Nordstan som de fått som "bonusbutik" (vilket jag antar betyder att de ansökt om att få lagerföra Oceanöl pga stor efterfrågan) säljer dock bra.

Att Ocean Eko Pale Ale hamnat i Systembolagets ordinarie sortiment har resulterat i att de sålt 20 000 flaskor av den, men Thomas poängterar att det är en nischprodukt och att de hellre fått in sin IPA eller Glenn no 5. Hittils har hans svar varit ganska kortfattade ("korta svar, ont om tid" förklarade han i början av sitt mail) men på frågan om hur mycket det skulle betyda att få med öl i de tillfälliga släppen på Systembolaget blir det ett mycket längre svar, och jag väljer här att klippa in det rakt av:
"Tillfälliga släpp är ett gissel och en bra inkomstkälla. Kan ställa till med problem om inte några av våra ordinarie produkter passar in - dvs de som vi satsar på och brygger mest. Ökad förståelse för detta är ett måste - SB borde titta på vad vi hantverksbryggare har i våra ordinarie sortiment. Ingen som jobbar med att bygga upp ett varumärke vill byta ölsort hela tiden. Inte vi i alla fall. Vi vill bestämma själva vad som vi anser är bra och vad vi vill brygga. Inte att det kommer uppifrån.Vi hantverksbryggare har byggt intresset hittills så låt oss fortsätta med det. Vi har fyra ordinarie produkter + några till som bryggs lite mer sällan men återkommande. De fyra ordinarie är de viktiga. Ska vi börja göra olika öl hela tiden så stör det våra planer. Men jag skulle gärna sälja lika mycket Ocean India Pale Ale som Jämtland säljer Hell vilket jag tror att den skulle göra i ordinarie sortiment på SB. Men då SB sökte en IPA var våran för svag (sic)."
Jag tolkar detta som att Thomas vill se en förändring i hur Systembolaget väljer ut vilka öl som ska lanseras och mer se till vad som redan bryggs. Jag personligen tror det kan bli svårt att kombinera med märkesneutraliteten, men visst skulle de kunna ha lite mindre snäva önskemål ibland i sina lanseringsplaner ibland.

Både Bengt och Thomas verkar vara emot att avskaffa monopolet, då det troligen skulle missgynna mikrobryggerier och gynna de större bryggerierna. Däremot får det gärna utvecklas tycker Thomas. Gårdsförsäljning tycker dock båda vore en bra idé, men ingen av dem ger intrycket att det skulle vara något som skulle påverka deras försäljning särskilt mycket utan snarare vara en extra service mot deras besökare.

Om det skulle dyka upp något mer svar från någon av de fem bryggerier som jag mailat men inte fått svar från än så får det bli ett uppföljningsinlägg kring detta senare. Det är ju väldigt intressant att få veta hur det egentligen går för våra svenska bryggerier. Under tiden tänkte jag fylla ut detta redan ganska långa inlägg med mina egna tankar kring frågorna jag fick av Manker. Jag tror och hoppas att intresset för det som är lokalt och småskaligt producerat, inte bara vad gäller öl, fortsätter att växa bland svenskarna och i resten av världen. I slutändan borde en ökad efterfrågan av kvalitetsöl också betyda en ökad tillgång, vilket det stora antalet mikrobryggerier som startats i Sverige de senaste fem åren bevisar. Uppenbarligen går det ju också bra för dem. Det enda mikrobryggeri som jag känner som inte har klarat sig är Ölands Gårdsbryggeri. Alla behöver ju inte växa sig stora heller, det viktiga är att man som mikrobryggare kan livnära sig på det man gör och inte har en överhängande risk att gå med förlust. Jag tror också att så är fallet, och oroar mig inte för att de mindre bryggerierna ska börja falla bort en efter en om några år.

Stafettpinnen skickar jag vidare till ölsvamlaren Stefan på Beerdrivel. Du är ju en hembryggare, vilket är något som jag är nyfiken på, så jag vill helt enkelt att ditt inlägg ska handla om hembryggning. Du får fria tyglar att skriva precis vad du vill om hembryggning, men om inspirationen tryter så skickar jag med några saker som du kan ta upp om du vill: Hur blir man en hembryggare? Hur brygger man egentligen ett öl hemma (utrustning/recept/tillvägagångssätt)? Hur ser den svenska hembryggarscenen ut? Hur kom det sig att du blev hembryggare? Tidsfristen blir som vanligt en vecka, om det funkar för dig, så senast nästa måndag den 16:e augusti ska inlägget finnas på din blogg. Lycka till!

P.S. Av någon anledning hade jag skrivit om en Stefan på Skebo. Han heter förstås Bengt. Nu tror jag det står rätt namn överallt. Jag ber om ursäkt för det.

5 kommentarer:

  1. Alltid kul att läsa lite vad bryggarna själva tycker, speciellt detta med bolag och gårdsförsäljning. De flesta verkar vara av samma uppfattning. Vi ställde frågan till bryggarna på Jämtlands när vi var där för två veckor sedan och de sa att de inte själva kände nåt behov av den. Då de inte har övermånga besökare och deras produkter finns på de lokala bolagen så det bara nåt som skulle kräva mer tid av de anställda.

    SvaraRadera
  2. Jag tror dock att om gårdsförsäljning tilläts så skulle intresset för att besöka ett bryggeri öka lite. Hur kul är det egentligen att gå på ett bryggeri och sen inte kunna köpa deras grejer när man väl är där? En annan aspekt, som kanske relativt få (nämligen vi ölnördar) bryr sig om, är ju möjligheten att köpa öl som inte säljs ens på lokala Systembolaget vid ett besök på bryggeriet.

    Men som sagt, det är nog knappast något som skulle innebära någon drastisk skillnad för mikrobryggerierna, utan handlar mer om att de skulle kunna ge en bättre service till sina gäster.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant! Vilka var de övriga fem bryggerierna som du kontaktade, eller är det en hemlis till en möjlig del 2 dyker upp?

    SvaraRadera
  4. Nejdå, det är ingen hemlis. De andra fem var Dugges, Hantverksbryggeriet, Eskilstuna Ölkultur, Strömsholms och Sigtuna. Tanken var att ha en liten storleksblandning och även få med lite bryggerier som nyligen börjat slå sig in på bolagshyllorna. Jag hade även funderingar på att maila en eller ett par leverantörer som jobbar med svenska mikrobryggerier, de borde ju också ha en god uppfattning om läget, men jag tänkte att det blev tillräckligt mycket med alla bryggerierna.

    SvaraRadera
  5. Mycket intressant Johan. Hoppas de andra svarar också.

    SvaraRadera