Train Station ger sin syn på ändringarna i lokalsortimentet

, , 2 kommentarer
Igår fick Systembolagets presschef kommentera den pågående debatten om de kommande ändringarna i det lokala sortimentet. Idag är det istället en av landets många lokala producenternämligen Colin från Train Station Brewery, som ger sin syn på nytt lokalsortiment och vilken information de har fått från Systembolaget kring det.

Colin Nordstrom på fantombryggeriet Train Station Brewery, som är baserat i Knivsta men får sina öl bryggda på Slottskällan i Uppsala, berättar att det har varit svårt att få någon förklaring till besluten kring hur spridningen av deras öl ändras. Från att ha haft tre butiker i Uppsala som de tre lokala butikerna, samt butiken i Knivsta och ytterligare en butik i Uppsala där några av deras produkter finns på lokal efterfrågan kommer deras öl nu finnas på två av Uppsalabutikerna samt Knivstabutiken som lokala butiker, samt bli kvar på lokal efterfrågan i den fjärde Uppsalabutiken. Deras nya öl, som släpptes första juli, kommer däremot finnas i tre Uppsalabutiker och Knivstabutiken och får alltså större spridning än deras redan etablerade produkter. Uppdatering: Det verkar ha skett ett misstag i kommunikationen från Systembolaget och Train Station ser ut att få ha sina öl i fyra butiker inom lokalsortimentet. Se även Colins kommentar nedan.

Det har för Colin varit omöjligt att komma fram på telefon till Systembolagets inköpare för lokalsortimentet (en position som inrättats nu i samband med omarbetning av lokalsortimentet) för att få ställa sina frågor och eftersom inköparen går på semester imorgon lär det inte bli lättare på ett tag. De andra personer Colin har fått prata med på Systembolaget har inte kunnat ge några svar utan har hänvisat till att hur de beslutar kring butiksspridningen och hur man beslutar hur en produkt kan komma in på lokal efterfrågan är hemlig information. Uppdatering: Colin verkar nu ha fått något bättre information från Systembolaget. Se även Colins kommentar nedan. Systembolagets presschef har också kontaktat mig för att påpeka att även om den inköparen nu är på semester finns flera andra inköpare på plats som kan svara på producenternas frågor.

Colin påpekar också att de har anpassat sina försäljningsstrategier efter att de har funnits i ett begränsat antal butiker och att det därför känns märkligt att de inför ett nytt system nu blir utvärderade baserat på försäljningen i ett gammalt system. Bland annat menar han att de justerat upp priserna för att få högre intäkter på den begränsade försäljning de kan ha i ett fåtal butiker och därmed kanske fått något mindre volymer, men högre intäkter totalt. Problemet i detta uppstår i att Systembolaget, som han uppfattat det, enbart baserar sin utvärdering av lokala produkter på volym. Hade Systembolaget tillkännagett i god tid att de skulle införa ett nytt system där man kommer att utvärdera efter nuvarande försäljning kunde de ha anpassat sin strategi till det istället för att plötsligt få reda på det när det är för sent att göra stora ändringar i sina strategier.

En annan intressant sak som Colin lyfter fram är att det, enligt den information han har fått, verkar som att nya utvärderingar för butiksspridning endast kommer att ske efter 12 månader, samtidigt som man beslutar om man ska fortsätta ha produkten. Det här skiljer sig alltså tydligt från vanlig sortimentet där produkter utvärderas på kvartalsvis Uppdatering: Colin har nu fått bättre info (se hans kommentar nedan) och det verkar som att butiksspridningen i lokala sortimentet kommer uppdateras mer löpande istället för att vara låst på 12-månadersperioder. [Mer info om utvärderingen i fasta sortimentet kommer snart här på Portersteken].

Utifrån vad som var sagt inför det nya sortimentet hade Train Station också förväntat sig att hamna i fler butiker än tidigare och hade i någon mån därför också ökat takten på bryggandet. Nu verkar man alltså bli låst i ungefär samma antal butiker och inte ha möjlighet att utöka till fler lokala butiker förrän nästa höst. Att komma in på lokal efterfrågan går visserligen och är något som utvärderas mycket oftare men Colin bedömde det som svårt. Kunder i Uppsala går väl hellre till en butik där produkterna faktiskt finns istället för att beställa den till någon av Uppsalabutikerna där den inte finns, resonerar Colin och att det därför känns långsökt att hoppas på fler Uppsalabutiker genom lokal efterfrågan.

Jämfört med en del andra verkar Train Station ändå ha klarat sig okej, men Colin verkar frustrerad över bristen på detaljerad information och framförhållning samt hur systemet överlag fungerar. Och som nyfiken skribent kan jag bara hålla med. Systembolagets hantering av ett nytt lokal sortiment ser ut att bli underkänt. Bristen på ordentlig information gör dock att det känns omöjligt att säga bu eller bä förrän vi ser hur det fungerar i praktiken.

2 kommentarer:

  1. Since our conversation yesterday information has changed a lot. I had a long email conversation this afternoon with the purchaser and I believe now that I finally have a clear picture of how things are and how they will work from September. Most of what I thought I knew based on the previous phone call yesterday was wrong. First there was a mistake made in our information email and it turns out we will actually have 4 stores for all of our beers and not just the new IPA, and that store placements in TSLS will be evaluated and adjusted up or down continuously based on sales and customer demand and are not actually locked in for 12 months.

    Colin
    Train station Brewery

    SvaraRadera
    Svar
    1. Great that you've gotten better information now. I have updated the post accordingly.

      The misunderstandings shows even more how inferior their information to breweries have been up til now though. Pity.

      Radera