Otrendig världsklassöl

, , 8 kommentarer
Idag satte jag mig ner och drack en ganska nysläppt öl på Systembolaget. En öl som jag tyckte var mycket bra, med många positiva smakaspekter som man inte hittar i vilken öl som helst. Samtidigt insåg jag att den nog inte kommer sälja så bra, för den är varken i en trendig stil eller från ett hippt bryggeri.

Med tanke på vilka öl som säljer allra mest här i landet är det väl knappast någon överraskning att kvalitet inte är någon förstahandsfaktor när folk väljer vilken öl de ska köpa. Ändå är vi nog många som vill intala oss att vi köper öl för att den är god. Det är ju det hela det moderna hantverksbryggandet sägs vara byggt på, att man gör öl man själv vill dricka istället för att kostnadsoptimera slutprodukten i alla led.

Nu behöver man inte tycka att något är gott bara för att det håller hög kvalitet förstås. Gillar man inte smaken så gillar man inte smaken. Men den här ölen som jag drack idag fick mig ändå att tänka lite kring smak, kvalitet och hur vi väljer vilka öl vi köper. 

Släpp en hygglig (session-)IPA på burk på Systembolaget så är det nästan garanterat instant success. Släpp en lager, bitter eller scotch ale i världsklass och du får antagligen kämpa med marknadsföringen för att den ska klara sig igenom första utvärderingsperioden. Heter du Omnipollo, Oppigårds, Brewski, Brewdog, Mikkeller eller, säg, SKA har du nästan automatiskt ett litet försprång till en öl som smakar precis likadant men har ett mindre känt namn på etiketten. Är du lite mindre känd blir det helt enkelt lite svårare även om din öl är top notch.

Jag missunnar absolut inte någon sin framgång, utan det jag funderar över är hur vi väljer vilken öl vi konsumenter köper. Det uppenbara svaret är att bara för att man köper något annat än öl från de stora bryggerierna så påverkas ens beslut i mycket hög grad av marknadsföring och imagebyggande. Om våra beslut bara styrdes av kvalitet borde nämligen utbudet på Systembolaget se helt annorlunda ut.

Okej, begreppet kvalitet är väldigt svårt att definiera på ett objektivt sätt, vilket gör diskussionen något. Varken jag eller någon annan har monopol på att säga vilka öl som är bra och vilka som är dåliga. Men det ligger inte jättelångt bort att påstå att öl som Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen, Traquair House Ale, Rochefort 10 och Westmalle Tripel, för att nämna några, håller hög klass för att inte säga världsklass. Ändå har tre av dem ramlat ur Systembolagets fasta sortiment och den fjärde, Traquair House Ale, som just släppts gissar jag får det lite tungt även om jag hoppas den klarar sig ett tag. 

Jag som bloggar om öl är inte heller oskyldig. Det blir stort fokus på nya öl eller bryggerier som har ett nyhetsvärde medan bra öl som står på hyllan inte får så mycket utrymme. Det finns helt enkelt så mycket nytt att skriva om att det fyller ut utrymmet man har. På de andra ställen jag skriver är urvalet visserligen betydligt mer riktat mot kvalitet snarare än nyhetsvärde, men här på Portersteken kan det nog bli lite bättre. Nyhetsvärde är viktigt för en blogg, det är det många läsare kommer hit för inbillar jag mig, men jag tror inte man behöver fastna där.

För att avsluta detta något svamliga inlägg vill jag bara uppmana att köpa lite otrendig men bra öl nästa gång du är på Systembolaget. Hoppa över IPA, suröl och nyheter en gång för att köpa lite scotch ale, pilsner, schwarzbier och porter istället.

8 kommentarer:

  1. Så vilken öl är det som avses i inledningen? Är det den där Traquair House Ale som nämns längre ner?

    SvaraRadera
  2. För min del är det del FMO (Fear of missing out) och en del "Ja men, de är ju i fasta sortimentet, då kan jag ju köpa de nästa månad/Nästa gång"

    Det är så högt inflöde av nyheter, att det är svårt att dricka alla, för ja, jag försöker hinna med alla nyheter. Och med släpp 2 gånger i månaden och ett arbete som inte är ölrelaterat så är det svårt att hitta luckorna för de gamla klassikerna. Jag älskar westmalle trippel, men köpte kanske en i halvåret medans den fanns. Det är tråkigt när riktigt bra öl försvinner, det är bara att hålla tummarna för att importörerna ser ett värde av att ha kvar ölen i beställningssortiment och till krog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du beskriver är ju en av de saker jag syftar på i artikeln. Man jagar nytt istället för att satsa på känd kvalitet. Därmed inte sagt att jag är mycket bättre själv.

      Radera
    2. Jo, provar man inte nyheterna så vet man ju inte villka som är de nya högkvalitativa blivande klassikerna.

      Det är helt klart ett dilemma!

      Radera
  3. Sven-David Svensson15 december 2015 kl. 10:23

    Jag håller med dig.De gamla klassiska ölsorterna som Porter Schwartzbier samt Pilsner håller på att glömmas bort. Jag köper gärna dessa öltyper

    SvaraRadera
  4. Nyhetsflödet av lättdrucken IPA, APA, porter m.m. dränker (inte meningen att vara lustig) ju bra klassiker samt det faktum att ölen du nämner som världsklass (jag håller med dig), uppfattas som lite mäktigare av många öldrickare och därför bara dricks en i taget och med glesare intervall än t.ex. IPA, APA och porter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men jag tror också att de tillfällen då man kan ta något lite starkare "går åt" till att dricka de starkare ölen från de tillfälliga släppen, vilket det ju också tenderar att vara en del av. I det kommande januarisläppet är var tredje öl 10 % eller starkare.

      Det finns även riktigt bra öl i fasta sortimentet med mer lättillgänglig alkoholhalt men de brukar ha lite bredare målgrupp så de försvinner inte på samma sätt.

      Radera