Bokrecension: Öl - kunskap ger mersmak

, , Inga kommentarer

Förra året fick min pappa boken Öl - kunskap ger mersmak i födelsedagspresent av mig och nu ett år senare har jag själv satt mig ner och läst igenom den och tänkte passa på att recensera den. Det är Peter M Eronson, som även driver bloggen Fat & Flaska, som har skrivit den och den gavs ut 2010 av förlaget Grenadine.

Boken är på knappt 100 sidor och tar upp det som tas upp i de flesta ölböcker, nämligen historia, ingredienser, bryggprocessen och stilgenomgångar. Något som skiljer den från många andra ölböcker är att den även tar upp lite kort om hembryggning. Det är väl dock inte helt överraskande då jag vet att Peter är hembryggare men det är ändå något jag saknat i många andra böcker.

Peter skriver på ett mycket lättsamt och vardagligt vis vilket också gör att det blir enkelt att läsa, ja nästan lite småmysigt, vilket säkerligen passar bra för att locka in oinvigda i den goda ölens värld. Det verkar också vara det som är målet med den här boken, snarare än att ge ölnörden ett tillfälle att förkovra sig i obskyra ölfakta. Visst lärde jag mig en del nytt men är man lite insatt så är det mycket repetition av sådant man redan vet. Är man däremot ny på öl så skulle jag tro att nivån ligger helt rätt. Till exempel vet jag att min mamma tyckte det var kul att skumma lite i boken. Även bokens omfång passar ju för ändamålet och några sommareftermiddagar i hängmattan eller några vinterkvällar i favoritfåtöljen räcker gott för att läsa den från pärm till pärm.

En viss göteborgsk lokalpatriotism märks då Peter vurmar en hel del för göteborgsbryggerierna och överlag så är boken skriven ur ett väldigt personligt perspektiv. Det påminner faktiskt lite om en ölblogg i bokform. Något som också får mig att tänka på en blogg, men tyvärr på ett dåligt sätt, är att den inte verkar ha blivit korrekturläst innan den skickades till tryckpressarna för det är en hel del bokstäver som saknas och bytt plats med varandra. Det blir irriterande bara efter några sidor. En klar miss från förlagets sida.

Slutomdömet blir att det här är en bra och charmig bok för den som vill lära sig grunderna om öl alternativt behöver en snabb uppfärskning av minnet. Har man redan plöjt igenom böcker som till exempel The Brewmaster's Table så blir den här boken något överflödig även om den är småtrevlig att sitta och småläsa i då och då.