Reklamera mera!

, , 2 kommentarer
Med anledning av att det fortfarande släpps mycket undermålig svensk öl i det lokala sortimentet på Systembolaget känns det lägligt med en liten uppmaning: Reklamera mera! Många öl borde aldrig ha lämnat bryggeriet och borde aldrig ha fått hamna på en hylla på Systembolaget, men när de väl passerat dessa två spärrar trots att de är defekta är det upp till oss kunder att berätta att det var fel på grejerna vi köpte.

Köper man hem en öl som visar sig vara defekt är det alltid en bra idé att reklamera den. Man kan tycka att det är mycket jobb för att få tillbaka de ganska få kronor det ofta rör sig om med en öl. Men det ger samtidigt underlag för både Systembolaget och producenten som visar att något är fel.

Är man inte hembryggare med egen kapsyleringsmanick kan man alltid trycka i en överbliven vinkork i flaskan så den kan transporteras. Tälj till korken lite om den är för stor. Eller hitta på något annat innovativt sätt att försluta flaskan. Har man redan hällt upp allt innehåll i ett glas innan man upptäcker defekterna brukar Systembolaget även godta reklamationer av tomma flaskor, så du slipper slabba med att försöka hälla tillbaka ölet i flaskan.

När är det då läge att reklamera? Om ölet är defekt. Olika nivåer av stickiga, plastiga smaker är en vanlig defekt i just lokalsortimentet. Oönskad syra är inte heller helt ovanligt. I skrivande stund finns knappt någon öl i lokalsortimentet som är avsedd att vara sur. Om det faktiskt är avsett att vara surt framgår det ofta av etiketten. Det finns såklart även fler förekommande defekter. Lita på dina smaklökar. Smakar det fel, reklamera.

I tillägg till att reklamera är det en bra idé att höra av sig till bryggeriet och berätta att man upplevt problem med deras öl. Visst, det kan finns några få med hybris som kommer svara "den ska smaka så" eller något annat arrogant svar, men många uppskattar att få reda på eventuella problem så de kan rätta till dem.

2 kommentarer:

  1. Om du "reklamerar" en tom flaska på systembolaget, så gör de en goodwill, vilket leder till att det inte kommer med i underlaget för systembolaget eller producenten. Så om målet är att påverka producent och systembolaget så måste man reklamerar med innehåll kvar i flaskan.

    SvaraRadera
  2. Sven-David Svensson15 mars 2015 kl. 14:43

    Om ett öl är infekterat eller på annat sätt defekt så tar jag kontakt med bryggeriet direkt. Oftast så beklagar sig personalem på bryggeriet samt lovar att undersöka om vad som kan ha gått snett i bryggningen/tappningen. De är oftast väldigt tacksamma att få både ris och ros för sina öl. I andra hand säger jag till personalen på Systembolaget där jag har hämtat ut ölen.

    SvaraRadera