Svenska bryggeriers internetliv

, , 8 kommentarer
Jag har funderat lite över hur svenska bryggerier framställer sig själva på Internet. I en värld där allt mer sker i onlinemiljö är det viktigt att som företag också synas på nätet och ibland undrar man om våra svenska bryggare insett detta. Därför har jag kollat igenom några svenska mikrobryggeriers hemsidor samt facebooksidor och gjort en liten sammanställning. Jag inser att det finns fler sätt att förmedla information på nätet men detta anser jag vara de två viktigaste.

Det här har jag verkligen inte gjort för att peka ut någon, det var helt enkelt något jag först gjorde av eget intresse och sedan tänkte att det kanske kunde vara intressant för andra att ta del av. Därför vill jag också ta tillfället i akt och säga att det vore trevligt för mig, både som konsument och som bloggare, om våra bryggerier kunde bli ännu bättre på att ha uppdaterade hemsidor och komma ut med nyheter. Jag förstår att alla kanske inte har kunskapen att göra en flashig hemsida, men det finns säkert massor av ölnördar därute med goda kunskaper i att bygga hemsidor som gärna skulle hjälpa sitt favoritbryggeri att snygga till sin hemsida. Att sedan uppdatera med nyheter och slänga upp lite bilder emellanåt, på en hemsida och/eller på facebook, tar inte särskilt mycket tid och är väldigt enkelt.

Dugges hemsida är snygg, lättnavigerad och med bra basinfo om deras olika ölsorter. Nyhetssidan uppdateras inte så jätteofta, men det ser ut att ske kontinuerligt i alla fall. Det verkar inte finnas något nyhetsbrev som man kan prenumerera på. Jag är inte riktigt säker på om deras Facebookgrupp har startats av dem själva, men där händer det inte särskilt mycket.

Eskilstuna Ölkultur har en hemsida som ger ett hemsnickrat och ganska plottrigt intryck men som innehåller mycket information om bryggeripuben och deras öl. Det finns ett veckobrev på hemsidan, men jag hittar inget sätt att få detta skickat till sin mail. Deras Facebooksida uppdateras ofta med vad som är på gång.

Hantverksbryggeriets hemsida är snygg och lättnavigerad men ganska liten och med sparsam information om deras öl. Väldigt långt mellan nyhetsuppdateringarna på hemsidan, men de har å andra sidan utskick av nyhetsbrev. Det är inte särskilt mycket aktivitet på deras Facebooksida.

Jämtlands har en riktigt snygg hemsida vars design verkligen passar in i bryggeriets profil på något sätt. Informationen om deras öl känns dock lite trist, jag hade gärna sett mer "nördiga" fakta. Nu är det, om jag inte minns fel, bara det som står på etiketterna samt det som står på Systembolagets hemsida. De har en bryggeriblogg som det skrivs lite väl lite i och för att få deras nyhetsbrev måste man vara medlem (för en engångskostnad) i deras akademi. Deras Facebooksida bjuder inte heller på särskilt mycket information.

Nils Oscar har också en väldigt stilren hemsida och är väldigt informativ med en liten ölskola, gedigen info om deras öl samt företagets historia. De har även en liten avdelning om mat och dryck. Nyhetssidan verkar uppdateras ofta, men det finns å andra sidan inget nyhetsbrev att prenumerera på vad jag kan se. På Facebook har de dels en profilsida (som en vanlig person) och gruppen Nils Oscar Goda Vänner. Sidorna har liknande innehåll och uppdateras relativt ofta, men hade det inte varit bättre att hålla sig till en sida?

Nynäshamn måste jag berömma för den otroligt bildrika genomgången av en bryggdag som de har på sin hemsida. Det är dock synd att de inte tagit sig tid att uppdatera sin historiesektionen med sin moderna historia än. De har såväl en bryggarblogg som en någorlunda uppdaterad nyhetssida. På Facebook finns en grupp för bryggeriet, men det verkar inte vara de själva som står bakom den.

Närkes hemsida är ju i ärlighetens namn rätt så långt ifrån den kvalitet som deras öl håller, men de är i varje fall ganska bra på att uppdatera med nyheter, som man också kan få som nyhetsbrev till mailen. Någon sida på Facebook hittar jag inte.

Ocean har en välgjord hemsida med bra info om deras öl och i alla fall lite nyhetsuppdateringar, dock inget nyhetsbrev vad jag kan se. De har en "Vad händer?"-sida som verkar vara helt tom. Kul idé med ett eget forum även om aktiviteten där är liten. På deras Facebooksida är det desto mera aktivitet med nästan dagliga små uppdateringar, foton och länkar. Gilla!

Oppigårds hemsida är väldigt enkel och lättnavigerad. Mycket bra info om deras ölsorter och om företaget, men lite knapphändigare med nyhetsuppdateringar. Det finns också ett nyhetsbrev att prenumerera på som skickas ut några gånger om året. På deras Facebooksida är det ganska bra med aktivitet.

Skebo kör en sorts bloggform på sin hemsida vilket känns som ett kul grepp, men när det uppdateras så sällan så faller idén lite. Ganska snål info om deras öl. Jag hittar ingen facebooksida.

Sigtuna har nyligen snyggat upp sin hemsida ordentligt, men det är fortfarande ganska klent med information och det finns inte heller något nyhetsbrev att ta del av. Å andra sidan är de väldigt aktiva på sin Facebooksida så vill man hänga med på vad som händer hos Sigtuna är det där man ska hålla koll.

Slottskällans hemsida är enkel men snygg och väldigt lättnavigerad. Bra info om deras ölsorter och lite mer sparsam info om bryggeriet och dess historia. Det finns inget nyhetsbrev, men små nyheter finns på sidan och på deras Facebooksida uppdaterar man relativt frekvent.

Strömsholms har en hemsida av något äldre snitt och det är inte alltid helt lätt att hitta det man vill, men infon finns där om man letar. Det finns även ett nyhetsbrev som man kan prenumerera på. På deras Facebooksida är det god aktivitet.

Som ni kanske har märkt så har jag inte tagit med alla bryggerier här, framförallt har jag utelämnat de allra nyaste. Dels var det tillräckligt med jobb att gå igenom alla dessa och dels känns det mest intressant att kika på hur de etablerade bryggerierna lever på internet.

Överlag tycker jag ändå att de flesta verkar ha fattat vikten av att leva på nätet också, men nästan alla skulle ändå kunna göra det ännu bättre. Jag kan förstå att de allra minsta bryggerierna helt enkelt inte har tid, men på de medelstora och stora mikrobryggerierna borde man kunna hitta tid för att lägga in mer basinformation och sköta småuppdateringar. Som sagt finns det säkert många därute med kunskaper i att bygga hemsidor som gärna hjälper sitt lokala bryggeri att piffa upp sin hemsida om det behövs. Ölvärlden är ju ett fantastiskt community som jag inte tycker att bryggerierna ska vara rädda för att utnyttja när de behöver det.

8 kommentarer:

  1. Bra idé och väl genomfört. Tackar!

    SvaraRadera
  2. This really is fascinating stuff Johan. Great work. Funny, because I was only talking today with someone in the Swedish beer trade about how I came away from my recent trip to the USA think how brilliantly US craft brewers 'brand' their beers, with a vast majority of them using online means to do it. Compared to them we are years behind here in Sweden and I think it's something we could all learn from them.
    As you point out not all the Swedish brewers might want to tweet, blog or update but even the biggest US craft brewers seem to manage it because they understand that's where the craft beer drinker is these days - online.
    I'll be following this topic up and your article is great research. Thanks!!

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant genomgång. Bra. Som gammal (då pratar vi gammal) programmerare och projektledare i den delen av världen (innan jag sadlade om för lite mer än tio år sedan) - så kan jag bara prata för Oceans sida.

    Vi kan bli bättre - hemsidan ser bra ut, men det vi märkt är att Facebook är det medie vi får bäst genomslag och kontakt med våra kunders kunder. Det är också där man får måndag-fredag (minst) nyheter om vad vi sysslar med och lite till.

    Musik är viktigt, så det får man också :) Sedan försöker vi också att sprida info om nyheter till en del bloggare mm.

    Men som sagt - det går alltid att bli bättre - anser sig man sig fullärd eller bäst så blir livet tråkigt.

    Vänliga Hälsningar

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  4. Darren, I've also noted that US brewers seems to be very good at online branding, I didn't want to bring that subject to this article though as I don't really know what scale they brew at. Swedish microbreweries are, after all, rather small with the largest ones being at around 8000-10000 barrels a year and the smallest ones have a production of a few hundred barrels a year.

    SvaraRadera
  5. Intressant läsning Johan.
    Jag läste på en amerikansk blogg häromveckan att man skulle sammanställa hur bra de olika amerikanska bryggerierna var på att utnyttja de sociala medierna. Efter detta skulle läsarna få rösta vilken av dessa de tyckte var bäst.
    Tänkte först göra något liknande men bestämde mig för att avvakta tills mognaden är lite högre bland de svenska bryggerierna.
    Kanske skulle det dock vara mödan värt att fortsätta denna sammanställning för samtliga bryggerier i Sverige?
    På Beer Bloggers Conference i London kommer detta vara en punkt på agendan - Hur bryggerier och skribenter kan utbyta information via sociala medier.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  6. Thomas, jag tycker att ni är ett föredöme när det kommer till just Facebook, och du är ju relativt ofta ute och kommenterar på bloggar när det är något som rör er, vilket det är alldeles för få bryggare som tar sig tid att göra. Oppigårds-Björn brukar vara duktig på det också, men sen kommer jag inte på någon mer på rak arm.

    Som sagt så ser eran hemsida bra ut men den kan nog utvecklas innehållsmässigt. "Vad händer?"-kalendern verkar ju helt tom t ex?

    SvaraRadera
  7. Pelle, det du tar upp med informationsutbyte mellan bryggare och bloggare är också viktigt för våra bryggare att ta till sig, det var dock lite för svårt att analysera för att ta med i det här inlägget. Men där märks det väldigt tydligt att bara ett fåtal bryggare verkar ha förstått nyttan med det.

    Då menar jag verkligen inte bara att skicka ut varuprover till höger och vänster, utan även att ställa upp på intervjuer, svara på mail med frågor, skicka ut info osv och på så sätt använda bloggarna som en informationskanal utåt.

    SvaraRadera
  8. Jo - vad händer är väl relativt tomt, men det händer saker :) Vi på Ocean har väl valt Facebook som det primära mediet egentligen och det är nog tiden som är det man som bryggare har för lite av.

    Tycker nog att hemsidan ska ha basinformation och att de delar som vi eller andra ej använder (forum / vad händer exempelvis) kan tas bort och föras över till ex. Facebook som är lättare att uppdatera och dessutom når en större mängd intresserade.

    Fördelen med ex Facebook är enkelheten - du kan mäska in och sedan snabbt skriva någon rad.

    Sedan säljer och levererar vi på Ocean som oberoende bryggeri allt själva, inga mellanhänder för bästa kvalité och pris - så ibland får man koncentrera sig på produktion och vi får inte glömma att ölen alltid kommer i första hand.

    Men som sagts ovan en gång, med ödmjukhet vinner man i längden - det går alltid att bli bättre - anser sig man sig fullärd eller bäst så blir livet tråkigt.

    Drick väl och förnuftigt

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera