Funderingar kring nya lokalsortimentet

, , 2 kommentarer
Dammet har lagt sig något efter de senaste tio dagarnas debatt kring sociala medier. Mycket ny information har kommit fram tack vare debatten och några saker som sades i början verkar nu ha ändrats. Medan informationen har varit bristfällig verkar det finnas en någorlunda öppen inställning till förändringar vilket får anses vara bra. Här är några av mina tankar som samlat sig under veckornas debatt.

När Systembolaget bjöd in dryckesskribenter till en informationsträff om det nya lokalsortimentet i slutet av maj sades bland annat att butiksfördelningen helt och hållet skulle basera sig på geografi. De närmaste butikerna var det som gällde. Detta har redan hunnit ändras till att vilka butiker man hamnar i baseras på någon sorts uträkning baserat på kundintresse med mera. En uträkning vars detaljer räknas som affärshemligheter och hålls hemliga, antagligen för att producenter inte ska kunna utnyttja eller lura systemet. Ändringarna har det däremot inte kommit någon information om till skribenterna och viss förvirring har nog uppstått då detta lett till att motstridiga uppgifter cirkulerat.

En annan sak som verkar ha ändrats är att det i början sades att kvalitetstestning av produkter till lokala sortimentet skulle ske både sensoriskt och i labb, något som nu verkar ha gått över till att endast bli labbtestning. Igen, information som har kommit fram genom att folk har frågat snarare än att Systembolaget gått ut med det på eget bevåg. Petitesser måhända men det är ytterligare två i raden av exempel där Systembolaget varit dåliga på att informera om ändringarna. Förvirring har rått bland såväl nyfikna konsumenter som producenter och man har själv fått lov att uppsöka information för att försöka få något grepp om situationen.

Just att det skulle bli en sådan stor debatt på konsumentsidan hade Systembolaget gissningsvis inte räknat med och inte heller önskat. Särskilt inte med tanke på att den nu har blivit väldigt ensidigt Systembolagskritisk. Facebooksidan Ja till försäljning av hantverksproducerad öl i Sverige har i skrivande stund nått över 6300 följare och även om takten på tillströmningen nu stannat av något är det fler än vad jag hade gissat på när den startades upp. Tillgången till lokalproducerat är uppenbarligen, och inte helt överraskande med tanke på rådande trender i stort, en öm tå hos folket. En tå som Systembolaget nu har trampat på.

Det största problemet i min syn är att vissa producenter stängs ute från den inhemska återförsäljningsmarknaden. Systembolaget menar att de inte vill lagerföra produkter som inte säljer och menar att det är samma situation för alla andra leverantörer. Detta är väl visserligen någorlunda i enlighet med hur ett enskilt företag på en fri marknad hade agerat, men som monopol bör man snarare försöka efterlikna den fria marknaden så gott som det går och ingen producent blir helt utestängd från återförsäljningsmarknaden om fri marknad råder.

När man pratar om leverantörer tycker jag man bör skilja på producenter och distributörer. Att en importör inte kan sälja sina franska viner i importörens lokala butiker gör liksom inte så mycket när dessa vingårdar kan sälja sina produkter fritt på sin inhemska marknad. Att en liten producent ska behöva skicka sina produkter på export för att överhuvudtaget ge kunder chansen att köpa hem dem och inte bara kunna dricka dem på en krog är helt enkelt inte godkänt.

Samtidigt finns det många andra förbättringspunkter som troligen är svåra för Systembolaget att genomföra utan att bryta mot EU:s konkurrenslagstiftning. Hela debatten har öppnat mina ögon för många nackdelar i ett monopol, där de flesta härrör just till restriktioner som belagts monopolet av EU. Jag såg bland annat ett förslag om att Systembolagsbutikerna skulle sätta sina lokala produkter på en separat hylla för att göra det lättare för kunderna att hitta dem. En god tanke som skulle innebära bättre service för kunderna och potentiellt större försäljning för producenterna - men troligtvis går det inte ihop med att Systembolaget inte får särbehandla svenska producenter gentemot internationella producenter.

Att bedöma försäljningen utifrån ett gammalt statiskt och ganska restriktivt system är också väldigt konstigt och har stor risk för att bli missvisande. Förhoppningsvis kommer detta räta upp sig efter en tid med det nya sortimentet där producenterna bättre vet (eller kan räkna ut) vad som gäller men för de produkter som blivit nekade helt finns inte den chansen. Om nu inte Systembolaget ändrat sig på den punkten också utan att säga något.

Än är inte det nya lokalsortimentet infört och det finns inget som säger att det inte kan ändras med tidens gång, allteftersom man får möjlighet att utvärdera det och finna förbättringspunkter. Så lite tålamod kanske man ska ha, men även om debatten ibland skenat iväg lite har jag full förståelse för den frustration som finns bland både producenter och konsumenter. Vi får väl se om det blir anledning att skriva om detta igen innan systemet sjösätts i september.

2 kommentarer:

  1. Sven-David Svensson19 juli 2014 kl. 08:47

    Många av de minsta bryggerierna har inte råd att gå med i Systembolagets nya logistiksystem från den 1:a September på grund av ökade kostnader. Bland annat Brygghus 19 i Karlshamn samt Kalle bryggeriet i Uråsa utanför Växjö. Har du någon uppfattning om hur många mikrobryggerier som inte går med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen uppfattning alls. Vissa produkter faller ju ur pga för låg försäljning också.

      Radera