Bokrecension: IPA - Brewing techniques, recipes and the evolution of India Pale Ale

, , Inga kommentarer

För två år sen gav Stones bryggmästare Mitch Steele ut boken IPA - Brewing techniques, recipes and the evolution of India Pale Ale. Lite sent omsider har jag nu läst mig igenom denna detaljerade redogörelse för stilens fascinerande och mytomspunna historia. För den som vill veta mer om IPA än att det smakar gott är det väl investerade timmar att läsa denna bok.

Bokens upplägg är enkelt, med en kronologisk genomgång av india pale ales uppkomst, storhetstiden på 1800-talet, förfallet under 1900-talet samt den moderna återuppståndelsen. För de olika tidsepokerna finns också mer bryggtekniska detaljer kring vilka ingredienser och metoder som använts i olika områden och tidsperioder. Boken avslutas sedan med 65 sidor fyllda med mer eller mindre detaljerade recept på olika kommersiellt bryggda IPA, anpassade för hembryggare.

Boken är mycket sakligt skriven. Förvisso utan att det blir rent akademisk nivå på den språkliga biten, men det krävs nog att man är intresserad av ämnet för att boken ska kännas intressant. Det är inte skrivet med upplättande humor, så som t ex Pete Browns öhistoriska böcker. Söker man något mer lättläst om IPA-historia kanske man ska vända sig till just Pete Brown och hans Hops & Glory istället.

Är man intresserad av IPA-historia på en mer teknisk nivå är det här däremot en orgie i pappersformat, med analytisk data utspritt i hela boken, mängder av recept och helt utan brist på siffror att grotta ner sig i. Här hittar du mer än du visste att du ville veta om IPA. Mot samma bakgrund fungerar boken också utmärkt som uppslagsverk och referensverk, förutom möjligen vissa delar om vad som karaktäriserar modern IPA vilket här och var känns väldigt färgat av Steeles personliga åsikter.

För min egen del tycker jag i vart fall att historian kring IPA är så pass intressant i sig själv att boken är läsvärd. Kanske lite också för att besserwissern i mig tycker om att kunna berätta hur det egentligen var när någon kommer dragandes med "IPA skapades för att klara seglatsen till Indien, och man visste ju att humle och högre alkoholhalt underlättade så man bryggde helt enkelt en öl med mer humle och högre alkoholhalt".

Hursomhelst, varje IPA-inresserad hembryggare och ölentausiast med fördjupat intresse bör nog faktiskt ha den här boken i sitt ölboksbibliotek.