Angående Systembolagets handelsmarginaler

, , Inga kommentarer
Det slog mig häromdagen att man ganska ofta i debatter kring Systembolagets vara eller icke vara tar upp följande argument: "Deras prispåslag är så lågt, det är bara 19 %." Jag själv har ofta tagit upp detta argument. Problemet är att det är fel. Systembolagets rörliga påslag är förvisso på 19 % men de har också ett fast påslag, vilket gör att det totala påslaget blir högre än 19 %. För att reda ut detta tittade jag närmare på hur det totala påslaget ser ut för några olika öl.

Effekten av att kombinera ett fast och rörligt påslag är att billiga produkter får ett högre totalt påslag procentuellt sett jämfört med dyrare produkter. Följdeffekten är en viss prisutjämning mellan billiga och dyra produkter. Hur stort påslaget blir beror på inköpspriset i relation till det fasta påslaget, som ligger på 0,85 kr för öl. Ju lägre inköpspris, desto högre procentuellt påslag. Slutpriset till oss kunder beror sedan även på alkoholskatten, som i sin tur beror på alkoholmängden (alkoholhalt gånger volym) och är helt oberoende av inköpspris. (Exakt hur prissättningen går till samt några exempel kan ni läsa här.)

För att illustrera det här har jag tagit fram några exempel nedan. Två intressanta saker kan ses ur det här. Dels det som nämns i ingressen, det vill säga att det totala påslaget inte är 19 %. Först när vi tittar på priser uppemot hundringen eller över börjar det totala påslaget krypa nära 19 %. Dels att det är en oerhörd skillnad i påslag mellan det billigaste segmentet, där det rör sig från nästan 50 % ner till dryga 30 % för de något dyrare billiga ölen, och det lite dyrare "craft-beer-segmentet" där påslaget ligger i runda slängar kring 25 %. Omkring hälften så stort procentuellt påslag som för de allra billigaste ölen alltså. Det där med att använda Systembolagets prissättning som argument för ett bevarat detaljhandelsmonopol då? Tills vidare överlämnar jag till var och en att fundera på hur man tror att prissättningen i dagligvaruhandeln skulle fungera om de fick sälja öl.

Jag har också tagit med Systembolagets andel av totalpriset bara för att illustrera att det faktiskt inte rör sig speciellt mycket, vilket har att göra med alkoholskatten som ju inte är prisberoende. Notera att ölsorterna nedan i sig inte är viktiga, utan deras pris och alkoholhalt. Namnen på ölen är bara med för att göra det lite mer "konkret".

Sofiero Original
50 cl, 5,2 %, 11,40 kr
Påslag på inköpspris: 46,8 %
Systembolagets del av totalpriset: 12,6 %

Gambrinus
50 cl, 5,0 %, 16,50 kr
Påslag på inköpspris: 31,8 %
Systembolagets del av totalpriset: 12,8 %

Brewdog Trashy Blonde
33 cl, 4,1 %, 19,90 kr
Påslag på inköpspris: 27,0 %
Systembolagets del av totalpriset: 14,4 %

Oppigårds Amarillo
33 cl, 5,9 %, 19,90 kr
Påslag på inköpspris: 27,7 %
Systembolagets del av totalpriset: 13,6 %

Beer Studio Long Play
33 cl, 5,4 %, 29,90 kr
Påslag på inköpspris: 24,1 %
Systembolagets del av totalpriset: 13,5 %

Omnipollo Nebuchadnezzar
33 cl, 8,5 %, 29,90 kr
Påslag på inköpspris: 24,6 %
Systembolagets del av totalpriset: 12,5 %

Brewdog Tokyo
33 cl, 16,5 %, 80,20 kr
Påslag på inköpspris: 20,9 %
Systembolagets del av totalpriset: 11,7 %

Boulevard Smokestack Series Imperial Stout
75 cl, 11,8 %, 139 kr
Påslag på inköpspris: 20,1 %
Systembolagets del av totalpriset: 11,5 %

0 kommentarer:

Skicka en kommentar