Så prissätter Systembolaget öl
Har du någon gång funderat på hur mycket av pengarna som du betalar för en öl på Systembolaget som går till producenten? Och hur mycket staten tar hand om? Det följer en fast modell och är därför enkelt att räkna ut och du ska nu få stenkoll på hur det går till.
När du lämnar ifrån dig dina slantar i kassan på Systembolaget går de till fyra olika saker. Eller fem, om det är en förpackning med pant. Producentens eller leverantörens intäkt, Systembolagets intäkt, alkoholskatt och moms samt eventuellt pant. Eftersom allt utom producenten/leverantörens intäkt beräknas enligt givna och offentliga modeller kan man även som kund räkna på vem som får vad.
En viktig poäng att inse med allt det som presenteras nedan är att man inte kan dra slutsatsen att en öl som är dubbelt så dyr på Systembolaget också var dubbelt så dyr att producera. Jämför man Sofiero och Oppigårds Amarillo ser man att Amarillo är närmare fem gånger dyrare att producera, om vi antar samma vinstmarginal. Självklart är skalekonomi en viktig faktor i detta, Kopparbergs är i storleksordningen 100 gånger större än Oppigårds, men det visar också på hur lite pengar storbryggerierna lägger på att producera sin öl.
Om vi utgår från producentens/leverantörens intäkt, dvs priset de säljer varan till Systembolaget för minus alkoholskatt och eventuell pant, ser de olika påslagen ut som följer. Systembolaget har dels ett rörligt påslag på 19 % som gäller alla varor. Förr i tiden fanns ett tak för det rörliga påslaget som jag tror låg på 250 kr, men jag har inte lyckats hitta någon källa på om det finns kvar eller dess summa. Hursomhelst har det varit aktuellt för öl ändå eftersom det inte sålts några så pass dyra öl på Systembolaget. Dessutom adderas ett fast påslag, en slags hanteringskostnad, som skiljer sig mellan olika varugrupper. För öl är den 0,85 kr för öl (och 0 kr för alkoholfri öl). Det finns också något som Systembolaget kallar för förpackningsrelaterad korrigeringsfaktor men dessa appliceras bara för småflaskor (-1,75 kr) samt bag-in-box och tetrapak (+0,75 kr) och är alltså inte riktigt tillämpbart för öl. Alkoholskatten läggs sedan till och är sedan höjningen vid årsskiftet 1,78 kr per centiliter ren alkohol. Eventuell pant läggs på och till sist moms, som är 25 % för alla dryckesvaror på Systembolaget utom de alkoholfria som har 12 % moms. Till sist avrundas priset till jämna 10 ören.
Givet att man räknar på starköl kan detta ställas upp i följande ekvation:
(F*1,19+0,85+V*a+p)*1,25 = P
Där F är producenten/leverantörens intäkt, V är volymen i centiliter, a är alkoholhalt, p är eventuell pant (exkl moms) och P är priset till kund innan avrundning.
Man kan också vända på ekvationen för att räkna ut leverantörens intäkt. Med samma beteckningar för variablerna som ovan blir den då:
(P/1,25-p-V*a-0,85)/1,19 = F
För att illustrera det kan vi ta några räkneexempel. På grund av avrundningen kan det dock diffa några enstaka ören här och där i summorna nedan. Sofiero Original är Systembolagets storsäljare och på halvlitersburk kostar den 11.30 kr exklusive pant, med en alkoholhalt på 5,2 %. Av det priset är:
2,26 kr moms
4,63 kr alkoholskatt
1,42 kr Systembolagets påslag, varav 0,57 kr är rörligt påslag och 0,85 kr är fast påslag
2,99 kr Kopparbergs intäkt
I det här fallet är alltså bara lite mer av en fjärdedel av kundens betalning som blir en inkomst hos producenten.
Oppigårds Amarillo är den mest sålda svenska alen på Systembolaget. Den kostar 20 kr, har 5,9 % alkohol och kommer i flaskor á 33 cl. För den ser siffrorna ut så här:
4 kr moms
3,47 kr alkoholskatt
2,72 kr Systembolagets påslag, varav 1,87 kr är rörligt påslag och 0,85 kr är fast påslag
9,82 kr Oppigårds intäkt
Här får alltså bryggeriet närmare hälften av de pengar vi betalar till Systembolaget.
För Brooklyn Black Chocolate Stout som släpptes nyligen och har liknande pris som Oppigårds Amarillo men är betydligt starkare med sina 10 % ser det ut så här:
4,70 kr moms
6,32 kr alkoholskatt
2,71 kr Systembolagets påslag, varav 1,86 kr är rörligt påslag och 0,85 kr är fast påslag
9,77 kr Carlsberg Sveriges intäkt
De 3,50 kronorna i prisskillnad mot Oppigårds Amarillo är alltså nästan helt och hållet på grund av högre alkoholskatt medan grundpriset är i stort sett samma. Betänk då att både Carlsberg Sverige och Brooklyn Brewery ska få en varsin del av den kakan.
Brekeriet Cassis, som på en webblansering tidigare idag sålde slut på alla 504 flaskor på 7-8 minuter kostar 149 kr för 75 cl med 5,4 % alkohol. För den blir det som följer:
29,80 kr moms
7,21 kr alkholskatt
18,60 kr Systembolagets påslag, varav 17,75 kr är rörligt påslag och 0,85 kr är fast påslag
93,40 kr Brekeriets intäkt
I det här fallet får bryggeriet närmare två tredjedelar av vad du betalat för ölen.
Till sist kan vi kolla på Brewdog Tokyo, som är en av de starkare och dyrare ölen på Systembolaget med 89,90 kr för 33 cl med 18,2 %. För den är:
17,98 kr moms
10,69 kr alkoholskatt
10,49kr Systembolagets påslag, varav 9,64 kr är rörligt påslag och 0,85 kr är fast påslag
50,74 Cask Swedens intäkt
Om man är nyfiken på att kolla upp fler öl är det relativt enkelt att skapa ett kalkylblad och knappa in formler för prissättningsmodellen för att få fram en lösning där man sedan bara kan lägga in volym, alkoholhalt och pris till kund och få de priskomponenterna presenterade.
Messerschmittkeps på - tryckfels-Nisse tycks ha slagit till;
SvaraRadera"10,36 kr Systembolagets påslag, varav 19,51 kr är rörligt påslag och 0,85 kr är fast påslag"
får inte ihop den ekvationen helt..... ;)
Fixat
RaderaNjae, jag vet inte om jag missförstår eller om det blev fel ändå;
Radera"10,49kr Systembolagets påslag, varav 19,64 kr är rörligt påslag och 0,85 kr är fast påslag"
jag tror det ska vara 9,64 i systempåslag, eller?
Nu ska det vara fixat. På riktigt.
Radera(F*1,19+0,85+V*a+p)*1,25 = P
SvaraRaderaDär F är producenten/leverantörens intäkt, V är volymen i centiliter, a är alkoholhalt, p är eventuell pant (exkl moms) och P är priset till kund innan avrundning.
vart någonstans i uträkningen uppkommer det att alkoholskatten är inräknad?