Mer om ändringsförslagen i TSLS

, , 1 kommentar
Under hösten har Systembolaget träffat de lokala leverantörerna i TSLS för att bland annat diskutera vilka förbättringar som önskas. Det resulterade dels i några ändringar och dels i några utredningar. Lite avskiljt från detta har också Systembolaget låtit meddela att deras kvalitetstestning för TSLS kommer att vara mycket generös. Här är en närmare titt på dessa förslag.

De tre lite större regeländringarna i TSLS, dvs att man utökar avståndsregeln från 10 till 15 mil, att man tillåter regional LES och att man får prisändra fyra gånger per år, har jag redan skrivit om här. Utöver dem har det också efterfrågats att butikspersonal ska få bättre internt informationsmaterial om TSLS samt att man möjliggör för butikspersonal att åka på studiebesök även hos TSLS-producenter. Det har också önskats tydligare skyltning i butikerna kring TSLS. Båda dessa förslag har genomförts.

En annan stor ändring som Systembolaget verkar ha beslutat på egen hand är att kvalitetskontrollen ska vara generös, det vill säga tillåtande för defekter. Bland de 73 öl som lanseras i TSLS under november har jag smakat några riktigt skräckexempel som tyder på att ribban ligger mycket lågt. Om det finns öl som stoppats vill jag inte ens veta hur de smakat. Det är synd att de tummar så mycket på kvalitetstestningen, det är en av de få punkter där de flesta ändå var överens om att det var en positiv förändring.

Förutom att vi kunder fortfarande riskerar att åka på rejäla nitlotter när man provar TSLS-produkter är det lite synd att de bra produkterna i sortimentet inte får den kvalitetsstämpel de kunde ha fått genom att vara med i ett bättre kvalitetssäkrat sortiment. Systembolaget har pratat om att bygga upp ett mikrobiologiskt labb för att testa för oönska mikroorganismer, vilket förstås kan vara lämpligt för att ge återkoppling till producenterna, men det är inte infektioner jag har upplevt som det största problemet. De vanligaste problemen verkar (i min icke-expertliga synpunkt) istället härstamma problem med för dålig kontroll på jäsningen och/eller för primitiv flasktappning.

Istället kommer marknaden få ta hand om defekta produkter. Det vill säga, köps det inte för att det är dåligt kommer det så småningom dö ut. Dock kan man ju alltid fråga sig om en handlare på en fri marknad verkligen skulle vilja sälja en uppenbart defekt produkt. En intressant aspekt är också doft- och smakbeskrivningarna på systembolaget.se, som överhuvudtaget inte nämner något som ens är i närheten av de felsmaker som mer eller mindre alla på skribentprovningarna upplevt i vissa öl. Känner de inte dessa smaker eller låter de medvetet bli att beskriva dem? Eller betyder "Fruktig smak med inslag av citrus, ljus bröd, passionsfrukt och örter" på deras språk samma sak som sur och plastig på mitt språk?

Under höstens träffar har det också kommit fram tre förslag som hamnat på utredning. Det handlar om att se över och förtydliga definitionen av lokalt och småskaligt, att ha en flexiblare offertprocess för produkttyper med olika lång ledtid samt att samla allt lokalproducerat på ett och samma ställe i butiken. En översyn av definitionen för lokalt och småskaligt genomförs också nu under november och december men det återstår att se om det kommer leda till några ändringar i definitionen. Offertprocessen kommer ses över under nästa år.

Att ha alla lokala produkter samlade på ett och samma ställe i butiken är lite tveeggat. Det kan bli lättare att hitta om man letar specifikt efter dessa produkter. Samtidigt rycks de ur sitt övriga sammanhang och den som letar efter en specifik typ av produkt kan då missa att det finns lokalproducerade alternativ om dessa inte står bredvid övriga produkter av samma typ. (Samma problematik gäller för övrigt i frågan om att ställa ekologiska produkter separat.) Systembolaget har inte uteslutit en sådan omplacering men vill först utvärdera effekterna av den tydligare märkning man infört.

Sedan har Systembolaget också presenterat några förslag som inte kommer att genomföras under det kommande året. Dessa är ganska ointressanta ur konsumentsynpunkt, förutom förslaget att öppna en särskild butik där alla TSLS-artiklar samlas. Detta blir dock inte aktuellt då det skulle ta bort hela tanken med att det är lokalproducerade artiklar. Man har också sett att efterfrågan framförallt finns i de butiker där det finns en lokal förankring till produkten.

Turerna kring TSLS går vidare...

1 kommentar:

  1. Sven-David Svensson17 november 2014 kl. 14:51

    De öl som jag har köpt från det nya småskaliga sortimentet har det inte varit några fel på. Det beror nog på att jag köper från säkra bryggerier som Helsingre Ångbryggeri ,Oceanbryggeriet. samt Ängö Kvartersbryggeri. De brygger stabila och bra öl. Det är bra med en kvalitétskontroll av ölen men ribban får inte ligga så lågt som du beskriver i ditt blogginlägg.

    SvaraRadera