Hur Systembolagets utvärderingssystem skapar problem för säsongsbetonade produkter

, , 4 kommentarer
Systembolagets utvärderingssystem har en del spännande brister och bieffekter. En av dem kommer utifrån tidsperioderna som används och tidsförskjutningen mellan mätning och implementering av distributionsförändringar baserat på mätningen. Förskjutningen gör nämligen att öl med säsongsbetonad försäljning har som störst butikstäckning när de är i sin lågsäsong och som lägst butikstäckning när de är i sin högsäsong.

Produkter utvärderas baserat på försäljningen under tremånadersperioder och sedan i våras är det sedan först ytterligare tre månader (tidigare var det två månader) efter mätperiodens slut som de ändringar i produktens butikstäckning implementeras.

Det här har sina fördelar, bland annat blir det enklare att planera sin produktion/import. Men för öl med säsongsvariationer i sin försäljning skapar förskjutningen mellan mätningen och implementeringen lätt en missmatch mellan försäljningstoppar och butikstäckningen.

Ta som exempel ett öl som säljer mycket under vintermånaderna och mindre under den varmare årstiden. Det här skulle kunna tänkas vara en imperial stout, en belgisk mörk ale eller någon öl med lite tyngre smak. Under mätperioden december-februari får en sådan öl hög försäljning vilket leder till att den får stå på hylla i fler butiker. Det blir dock först i juni som den ökade distributionen införs, så belöningen för den goda försäljningen kommer i en period då den säljer dåligt på grund av årstiden.

Den sämre försäljningen under mätperioden juni-augusti gör att den får stå på hylla i färre butiker igen, men den ändring införs först till december. Vid det laget tar försäljningen fart igen, och sådär fortsätter det. Det här är inte ett hypotetiskt problem, utan något som leverantörer med säsongsbetonade produkter i fasta sortimentet bekräftar.

Det här blir förstås märkligt för oss kunder, som får svårare att hitta en sådan öl under de tider på året vi efterfrågar den som mest, medan den står och tar upp hyllplatser i onödan under de tider på året då vi efterfrågar dem mindre. 

I en fri marknad, vilket är vad Systembolaget bör eftersträva att emulera i sitt utbud, skulle förstås butiksägare ta in en sådan öl i högre utsträckning under dess högsäsong och i lägre utsträckning under dess lågsäsong.

Ett mer dynamisk sortiment, där man inte bara jobbar med fasta och tillfälliga lanseringar skulle kunna lösa den här problematiken, men att få Systembolaget att rucka på sina system brukar kräva smärre mirakel.

4 kommentarer:

  1. Man kanske kan hoppas att SB framöver kan vikta om utbudet aktivt utifrån säsongsmässig efterfrågan nu när ölen är fördelad i många kategorier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den nya indelningen gäller bara presentationen mot kunder. De har andra indelningar när det gäller sortimentsbyggandet (dvs inköp och utvärdering) och sist jag hörde mig för kring det så hade de inga planer på att använda den bredare indelning för sortimentsbyggandet mer än att det skulle kunna underlätta att hitta luckor i sortimentet.

      Radera
  2. Detta är onekligen ett gissel. Bra analys av problemet men det borde väl ändå inte vara omöjligt att göra en länge förskjutning av försäljningen. Systembolaget vet ju om säsongsvariationen och har statistiken. 🍺🍻

    SvaraRadera
  3. Detta är onekligen ett gissel. Bra analys av problemet men det borde väl ändå inte vara omöjligt att göra en länge förskjutning av försäljningen. Systembolaget vet ju om säsongsvariationen och har statistiken. 🍺🍻

    SvaraRadera