Systembolagets nya sortimentsmodell

, , 8 kommentarer
De olika segment som finns inom öl och cider. Urklipp ur Systembolagets Lanseringsplan 2013

Under 2013 kommer Systembolaget att genomföra en hel del förändringar i uppbyggnaden av sin sortimentsmodell. Det nuvarande systemet med olika moduler (T1, T2 etc) kommer att ersättas. Dessa moduler har tilldelats butikerna helt och hållet utefter deras totalförsäljning, vilket betyder att en butik som säljer massor av ljus lager på burk även haft ett brett sortiment av vin, whisky, ale etc. Den nya strukturen kommer även att ta hänsyn till hur mycket som säljs inom olika varugrupper.

I den nya sortimentsmodellen kommer butikerna dels ha en butiksstorlek och dels en sortimentsmix. De fem olika butiksstorlekarna benämns A-E, där A har ca 500 artiklar, B har ca 940 artiklar, C har ca 1480 artiklar medan D ska lagerföra minst 1930 artiklar. Vinkällarbutikerna är de enda som har butiksstorlek E och lagerför cirka 3200 artiklar.
Exempel på sortimentsmixar. Urklipp ur Systembolagets Lanseringsplan 2013

Sortimentsmixarna är oberoende av butiksstorlek och beskriver vilken inbördes fördelning mellan olika varugrupper butikerna ska ha. Man har identifierat sex olika butiksgrupperingar med liknande kundefterfrågan. Tre av dessa grupper har ett standardbehov och tre har ett premiumbehov. Dessa grupper har sedan olika sortimentsmixar med olika stor tyngd på öl, vin respektive sprit. Ovan ser ni hur de två vanligaste sortimentsmixarna med premiumutbud ser ut. Sortimentsmix 6 finns endast i två butiker i saluhallar i Stockholm och är än mer fokuserade på vin och exklusiv sprit.

Sortimentsmix 4, som ser trevligast ut för oss ölnördar, kommer endast att finnas i 20 butiker som främst återfinns i större städer. Vinkällarbutikerna kommer att ha sortimentsmix 5, men med tanke på deras betydligt större antal artiklar kommer dessa gissningsvis också ha det bästa möjliga ölutbudet. Sortimentsmix 5 kommer att finnas i 56 butiker och finns främst i och omkring Stockholm, Göteborg och Malmö samt mindre städer i södra Sverige.

Bland standardbehovsmixarna är det sortimentsmix 1 som har störst andel öl, men den utgörs också i högre grad av volymöl. I dessa butiker är efterfrågan på öl betydligt högre än genomsnittet men det rör sig främst om ljus lager på burk. 140 butiker kommer att ha denna sortimentsmixen och det verkar som att en butik nära norska gränsen är ett typexempel. Go figure...

Kundefterfrågan kommer i högre grad att styra vad som finns i butikerna vilket även inkluderar vad som beställs till butikerna. Det finns också en tanke om att kundernas förfrågningar ska registreras även om varan inte finns i butiken, vilket gör att man i ännu högre grad ska kunna hålla koll på kundefterfrågan. Än så länge saknas dock en teknisk lösning för detta.

Illustrering av nyheter och sortimentsskiften. Urklipp ur Systembolagets Lanseringsplan 2013

Från och med 1 september 2013 kommer man också ha fyra sortimentsskiften per år istället för nuvarande två. Dessa kommer ske i början av mars, juni, september och december. Den garanterade tiden på hylla sänks från 12 till 6 månader och man utvärderar nya produkter tidigare, nu redan från andra månaden. Första försäljningsmånaden räknas inte med för att man ska slippa effekter från nyhetens behag. Säljer nya produkter tillräckligt bra i jämförelse med de andra produkterna i samma segment (se översta bilden) får de vara kvar. Alla produkter kommer utvärderas kontinuerligt och man kommer att skapa ett rankingsystem som beror på såld volym samt försäljningsmarginal, där produkter inom samma segment kan jämföras. De som ligger högst i rankingen inom segmentet kommer få störst spridning. Här kommer man också skilja på standardbehov och premiumbehov och därför skapa två separata utvärderingar samt rankingar.

Produkter i beställningssortimentet utvärderas och rankas tillsammans med nyheter och ordinarie sortiment och kan kvala in i sortimentet om de säljer bra. Ungefär som det fungerar nu alltså, men istället för att de kvalar in till T9 kommer deras ranking avgöra hur stor spridning de får.

Allt det här betyder att Systembolagets sortiment blir betydligt mer dynamiskt samt att det blir högre konkurrenskraft mellan olika artiklar. Vad vi kunder köper och efterfrågar kommer få ännu större genomslag än idag. Gissningsvis blir det lättare att ta sig in i sortimentet men svårare att stanna kvar. Om jag har förstått det rätt kommer det inte längre vara tidsbegränsade släpp som t ex sommarsläppet, där artiklarna försvinner efter tre månader, utan de som säljer tillräckligt bra får vara kvar. På bekostnad av någon annan artikel. Säsongssläppen med påsköl, oktoberfestöl och julöl samt glögg kommer däremot att vara kvar.

Några övriga noteringar:
  • Det verkar som att dessa ändringar även kommer innebära att specialölssortimentet blir lite större 
  • Ljus lager blir viktigare än idag i vissa butiker och fler öl kommer därför lanseras även i det segmentet
  • De exklusiva lanseringarna kommer givetvis bli kvar
Är man nyfiken på att se hur dessa ändringar kommer att te sig i en butik kan man besöka butiken på Nybrogatan i Stockholm som agerar testbutik. För er som vill läsa mer detaljer om den nya sortimentsmodellen rekommenderar jag läsning av Systembolagets lanseringsplan 2013 (pdf), sidorna 15-19.


PS. I lanseringsplanen kan man även läsa följande på sida 21:
Det ökande ölintresset tar sig uttryck i en kraftigt ökande aktivitet bland bloggare på nätet, och bildandet av Skandinaviska Ölskribenters Förening i början av 2012 är ett tecken i tiden som antyder att trenden kommer att fortsätta.
Jättekul att vi blir omnämnda i en sådan text. Om ni vill följa Skandinaviska Ölskribenters Förening rekommenderar jag att ni går in och gillar vår Facebooksida. Passa på att gilla Porterstekens Facebooksida när ni ändå är igång också.

8 kommentarer:

  1. Intressant, känns fortfarande lite förvirrande dock - ska läsa in materialet mer noggrant men jag tror detta kan bli bra!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Det låter bra, men tittar man i lanseringsschemat så är det betydligt glesare mellan lanseringarna, om det inte kommer presenteras en ytterligare plan med exklusiva lanseringar.

    Ur svensk synvinkel ser det idag ut som följer:

    Mars
    Craft-inspirerad (läs Brutal Brewing eller liknande?) ljus lager på burk 400 000 liter / 6 månader.
    Glutenfri ljus lager flaska Europa 35 000 liter /6 m.

    Juni
    Ale, eller Ale, Extra Stark, Craft, Sverige, 50 000 liter / 6 m.
    Ale, Extra stark, Sverige, Imperial IPA, 20 000 l / 6 m.
    Glutenfri veteöl Europa 3 000 l / 6 m.

    September
    Craft-inspirerad (!) ljus lager på burk 350 000 l / 6 m.
    Ale eller Ale, Extra stark, på 75 cl flaska, 15 000 l / 6 m.
    Glutenfri Ljus Ale, eller Ale extra stark 2 000 l / 6 m.
    Glutenfri mörk Ale, eller Ale extra stark 1 500 l / 6 m.

    December
    Svensk Barleywine 2 000 l / 6 m.
    Svensk Rauchbier 3 000 l / 6 m.

    Alltså summerat; 75 000 liter öl per 6 månader på fyra lanseringar, plus 15 000 liter för någon som kan ta fram en 75 cl flaska, Samt 750 000 liter fejk-craft till megabryggerierna.

    Dessutom flera lanseringar av glutenfritt öl, vilka mikrobryggare som nu kan göra det?

    Om man lägger till att utvärderingsperioden är tre månader och många lanseringar inte får fortsatt förtroende så undrar jag vad alla svenska mikrobryggare skall leva på.

    Jag hoppas det kommer kompletteringar till denna lista framöver. Den 19 juni kommer de skarpa offertförfrågningarna för marslanseringen ut.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Exklusiva lanseringar tycks ju vara kvar, enligt blogginlägget...

    Jag tycker att det verkar som en bra början på att anpassa SB till en mer kundorienterad nisch. Nog för att det påstås vara kundbaserat redan idag, men det känns inte riktigt alltid så när man ser vad som släpps på det stora hela (vin, öl, sprit, osv).
    Lite knepigt kanske det blir till en början när man ska börja lära sig vilka butiker som har bäst ölutbud, men samtidigt är det en ganska lättöverkomlig tröskel!

    Att svenska mikrobryggare skulle få det väldigt mycket svårare har jag lite svårt att se; det kommer säkert att bli annorlunda, men med tre månader istället för det dubbla så kanske pressen på att leverera ökar lite... Jag vill på inget sätt vara pessimistisk, men det går inte att komma undan att många svenska småbryggerier är ordentligt svajiga i kvalitén. Det är kanske lätt att vara lite misstänksam i början, men på det stora hela så tror jag att det kommer att gynna öltrenden med ett nytt system. :)
    Däremot så känns "craft-inspirerad" som ett enda stort skämt. Inledningsvis i alla fall. Åtminstone jag har slutat tro på att de svenska storbryggerierna ska begripa hur bra öl smakar...

    SvaraRadera
  7. SÅ Mohawk och andra fantombryggare ser sig hotade?

    SvaraRadera
  8. Akta dig Anonym så du inte trampar på diverse tår ;)

    Modellen är indelade i kluster...
    och bara för rätta "Portersteken" på en av alla detaljer och säga att det INTE kommer att vara endast två rankingar, utan en per kluster. Dvs exempelvis Premium, Sortimentsmix 4, Butiksstorlek A är en utvärdering... många utvärderingar och kluster blir det.

    Om man dessutom ska titta på Mohawks inlägg så inser man rätt snart att det finns noll koll på hur Systembolaget fungerar.
    En enda kommentar angående offertförfrågningarna torde vara : Alla förfrågningar är inte riktade mot "mikrobryggare"!
    MEN eftersom Mohawk gentemot andra inte anklagas för att vara ett "etikettsbryggeri" så är det väl bara att rulla ner till De Proef och köra en omgång glutenfritt. För de oinvigda så tillverkas det en ansenlig mängd glutenfri öl där.
    Go nuts!

    SvaraRadera