Dags att reda ut ändringarna i det lokala sortimentet

, , 15 kommentarer
Fredrik Arenander (t.v.), gruppchef för inköparna, och Johan Ahlstedt, ansvarig ölinköpare

Sedan Systembolaget häromveckan gick ut med att de kommer att ändra det lokala sortimentet genom att bland annat införa kvalitetstestning och omarbeta distributionslösningen har det spekulerats en hel del i hur de medföljande ändringar som inte förklarades då skulle funka. Efter en informationsträff idag kan vi nu räta ut de flesta frågetecken.

Till att börja med bör man läsa in sig på de grundläggande förändringarna om man inte redan gjort det. I korthet handlar det om ändringar för de lokala producenterna som sålt sina öl på de tre närmaste butikerna utan kvalitetskontroll och på Systembolagets bekostnad fått sina öl skickade flaskvis runt hela landet med närmaste butiken som depå. De kommer från och med september att kvalitetskontrolleras innan deras öl hamnar på hylla samt att de behöver leverera sina öl till Systembolagets riktiga depå i Örebro om de vill att produkterna ska vara fortsatt styckvis beställningsbara på Systembolagets bekostnad.

Låt oss börja med det här med distributionen som varit den mest brinnande frågan i ämnet på sociala medier de senaste dagarna, påeldat av en artikel (mest lästa på siten just nu dessutom) på SvD med kommentarer från missnöjda bryggare och dessutom kryddat med ett par faktafel och påstående som lätt går att feltolka. Uppdatering: Artikelförfattaren har kontaktat mig för att reda ut de fel och otydligheter som fanns i artikeln på SvD.

Det som gäller är att om producenterna vill fortsätta ha sina produkter styckvis beställningsbara för kunder runtom i landet på Systembolagets bekostnad så får de lov att skicka produkterna till Systembolagets centrala depå i Örebro, istället för att respektive närmaste butik ska agera lokal depå. Detsamma gäller om det finns möjlighet för dessa produkter att finnas på hylla på andra butiker än de lokala genom så kallad lokal kundefterfrågan. Producenterna är inte tvingade till detta utan väljer själva om de vill vara med eller inte.

Väljer man att vara med i ett sådant system får man vara beredd på att få beställningar på leveranser till Örebrodepån upp till en gång i veckan. Alltså inte flera gånger i veckan som SvD-artikeln påstår. Då är det hela kollin (kolli=en låda) som skickas, inte enstaka flaskor som det spekulerats om på sina håll. När en order är lagd är det krav på att den levereras till depån inom tre dagar, för att skapa ett smidigt flöde och för att kunna garantera en viss leveranstid till kunden. Det där med att leverera på utsatt tid har ju inte fungerat särskilt bra med rådande system, så där finns en klar förbättringspotential ur ett kundperspektiv.

Leveranser av öl som ska stå på hylla på de närmsta butikerna går inte via Örebro. Det som producenterna kan tappa om de inte finner det värt att leverera till Örebro är alltså bara möjligheten att på Systembolagets bekostnad få sina produkter skickade till kunder runtom i landet. Då kan man ju också fundera på, om den kostnaden per flaska blir för stor att ta så rör det sig kanske inte om några stora mängder och därmed inte om någon större utebliven intäkt heller. Vi fick några siffror på stickprov i statistiken över hur försäljningen av lokala produkter fördelat sig mellan försäljning i butikerna där de finns på hylla och genom beställningar till andra butikerna, och försäljning på hylla stod för 90+ % i alla de fallen. Som exempel nämndes Helsingborg Lager som sålde ca 47 000 liter under 2013, varav mindre än 3000 liter var via styckvis beställningar. Enligt Systembolaget arbetar dessutom de flesta lokala producenter redan med något av de större distributionsföretagen och bör därför inte ha några problem med att leverera till Örebro en gång i veckan. Det påstående är dock svårt att kontrollera utan att själv intervjua en massa producenter.

En annan distributionsrelaterad förändring är att de lokala butikerna utökas från de tre närmsta till att potentiellt omfatta de tio närmsta butikerna. Kvar finns kravet på att butikerna ska finnas inom tio mils radie från producenten. Finns det bara tre butiker i det närområdet får man alltså nöja sig med tre butiker ändå. Hur många lokala butiker som produkterna hamnar i beror på efterfrågan och produktion. Det vill säga, om produkterna finns på tre butiker och säljer bra kan de få spridning till fler butiker. Om de däremot säljer så mycket som kan produceras i tre butiker finns ingen mening att sätta dessa produkter i fler butiker. Står de i sju butiker och samlar damm kan de istället få mindre spridning. En produkt som finns i de tre närmsta butikerna och blir "uppgraderad" till att finnas i två butiker till kommer då hamna på hyllorna i de fjärde och femte närmsta butikerna, inte två valfria butiker inom 10 mils radie. Uppdatering 15/7: När bryggerierna nu har börjat få sina "nya" butiker tilldelade har det visat sig att det snarare är någon slags (hemlig) formel som bygger på intresse etc som avgör vilka butiker ens produkter hamnar i och inte ren geografi som det sades först.

Vad gäller kvalitetstestningen innebär det att de lokala producenter som vill ha sina produkter i de lokala butikerna måste offerera sina produkter och få dem testade av Systembolaget innan de tar ett inköpsbeslut. Den sensoriska provningen av produkterna kommer att ske öppet (dvs inte blint) och man kommer bedöma att produkten är korrekt. Det rör sig inte om att t ex avfärda ljus lager, utan bara att se till att produkterna håller en grundläggande nivå. Dessutom kommer produkterna skickas till labb.
 -Vi hoppas på en allmän professionalisering, menar Fredrik Arenander på Systembolaget.

Det kommer ansättas en separat inköpare som tar hand om det lokala sortimentet och de nya produkterna kommer att kunna testas av dryckesskribenter precis som vid de vanliga släppen. Ändringarna kommer att börja implementeras under hösten och Systembolaget hoppas att de ska ha trätt i full kraft innan julhandeln drar igång, då butikspersonalen behöver koncentrera sig på de egna kunderna istället för att paketera beställningar av lokala produkter som ska till andra butiker.

Vanliga problem hos de små producenterna är dels svajande kvalitet, som inte märks vid provning av en enstaka flaska, och dels infektioner, som inte nödvändigtvis märks under den första tiden i en flaskas liv och därmed inte under Systembolagets provning. Det verkade inte finnas några klara direktiv fastställda för om och i sådana fall hur de ska sköta uppföljningskontroller av produkter i det lokala sortimentet. Det fanns dock en idé om att det huvudsakligen skulle ske vid produkter som får många reklamationer.

Med mer facit i hand tycker jag fortfarande att det här är positiva förändringar. Det gynnar många konsumenter då den lokala tillgängligheten blir bättre med fler butiker som lagerför produkter från lokala producenter samtidigt som produkterna som inte håller måttet förhoppningsvis sållas ut av kvalitetstestningen. Visst kan det också missgynna oss som gillar att beställa öl från närmast vartenda bryggeri i Sverige, men man får inse att det är en grupp av begränsad storlek det rör sig om.

Av samma anledning bör det också gynna producenterna, eftersom mer hyllutrymme är viktigare för försäljningen än att en liten grupp entusiaster kan beställa en enstaka flaska till sin egen butik. För producenter som har någon nämnvärd försäljning via beställningar kan det förmodligen också bli värt att skicka lådor till Örebro.

En del har menat på att det snedvrider konkurrensen då glesbygdsbryggerier både har långt till Örebro och har få lokala Systembolag att distribuera till. Å andra sidan skulle ju kanske inte dessa bryggerier ha någon större lokal marknad utan monopol heller, så det finns flera sidor av myntet i den frågan.

I slutändan tror jag fortfarande att småbryggeriernas bästa konkurrensmedel är att göra bra öl.

15 kommentarer:

  1. Mycket bra artikel som redde ut flera av mina frågetecken. Tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven-David Svensson22 maj 2014 kl. 11:03

      Ett STORT TACK Portersteken. Nu är dimmorna skingrade kring förändringarna i logistiksystemet för småproducenter. Den största förändringen vekar vara att varorna skall levereras kollivis till Systembolagets varudepå i Örebro. Det finns stora ekonomiska samt logisikfördelar med detta är att de kan distribueras tillsammans med andra varor till samma butik. Det är bara att hoppas att Ängö i Kalmar, Helsinge Ångbryggeri samt andra duktiga bryggare nappar på förslaget. Personligen så tror jag att de kommnde förändringarna blir till det bättre för oss ölkonsumenter.

      Radera
  2. Hmm så läser jag rätt så kommer styckvis försäljning kunna erbjudas fortsättningsvis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer, men det är under förutsättning att bryggeriet levererar till depån i Örebro.

      Radera
    2. Sven-David Svensson23 maj 2014 kl. 16:25

      Om jag har fattat saken rätt så är det de öl som mikrobryggarna levererar till Systembolagets varudepå i Örebro. som går att beställa styckevis. I det nuvarande logistiksystenet plockas ölen från en av de tre butiker som de finns på hyllan. Detta system blev väldigt irratotionellt och arbetssamt för den enskilde butiken. Läs mim tidigare kommentar.

      Radera
  3. "En produkt som finns i de tre närmsta butikerna och blir "uppgraderad" till att finnas i två butiker till kommer då hamna på hyllorna i de fjärde och femte närmsta butikerna, inte två valfria butiker inom 10 mils radie."

    Hur motiverar SB det här? Varför skulle inte bryggeriet få välja?

    Låter bara som svensk byråkrati i ett nötskal.

    SvaraRadera
  4. Det som är trist är att öldrickarna som fått för vana att kunna beställa från hela landets små bryggerier får betydligt mindre att välja på eftersom det är ett näst intill omöjligt business case för bryggerier som befinner sig mer än 10 mil från Örebro. Det kostar helt enkelt för mycket att få till distributionen från exempelvis ett bryggeri nere i skåne till Örebro.

    Utav de 8 småskaliga bryggerier i södra Sverige som jag ringt och mailat till så är det bara 2 som ser nya logistiklösningen som intressant.
    Nu vet jag inte om det är representativt, men det skulle innebära att man potentiellt förlorar 80% av de små bryggerierna.

    Sen är systemet med 10 bolag inom 10 mils radie också diskriminerande mot bryggerier på mindre orter.
    Exempel på det jag menar - om ett kasst bryggeri hade lagt sin verksamhet i Helsingborg då kommer Malmö, Lund mfl finnas inom en 10-mils radie. med hundratusentals potentiella ölköpare. Medan ett superbra bryggeri som agerar exempelvis i norra småland får betydligt färre potentiella ölköpare.
    Det kassa bryggeriet kommer utan problem att sälja bra endast pga den höga spridningen, medan superbryggeriet ej kommer att nå ut.




    SvaraRadera
    Svar
    1. En stor anledning till att det inte lär bli intressant är att det är relativt små volymer i lokala sortimentet som säljs vi internleveranserna. Det är förstås trist för oss som får mindre att välja på. Samtidigt innebär det för mig som kund att jag troligen kommer kunna få tag på öl från fler svenska småbryggerier än om SB inte fanns.

      Ditt avslutande resonemang faller på flera punkter. Jag skulle säga att systemet är mer likt en fri marknad. Ett bryggeri i Helsingborg kommer sälja mycket mer än ett bryggeri i Norrlands inland i en fri marknad. Det kan liknas med krogmarknaden, ett bryggeri i Helsingborg har många fler potentiella krogkunder i sitt närområde än ett bryggeri i Norrbotten.

      Ett bryggeri i Helsingborg kommer däremot inte att få in sina öl på ett bolag i Malmö eller Lund (om de inte har lokal efterfrågan där). Det är bara de 10 närmsta butikerna de kan komma in i och det finns fler än tio butiker som ligger närmare än Lund och Malmö. Det är dessutom ingen garanti att man kommer in i tio butiker.

      Radera
    2. Ok jag har iofs inte suttit och räknat systembolagen för det hypotetiska exempel jag gav utan poängen är att det blir snedfördelat för de bryggerier som ligger lite mer i glesbygden. Sen kan man ju då tycka att om man inte är nöjd med det så borde alla bryggerier starta i storstadsregionerna - men då försvinner mångfalden som jag tycker är en trevlig del av det som hänt i bryggerisverige de senaste 5 åren.

      Nu är det inte en avreglerad marknad med flera aktörer utan endast en - dvs Systembolaget så det haltar lite tycker jag att jämföra det med en fri marknad. Sen tror jag att vi som konsumenter är gynnade av detta. Hade det varit avreglerat så håller jag med att resonemanget med fri marknad stämmer - men iom det omvända så är Systembolaget en serviceorganisation som ska ge service till hela landet inte enbart där de flesta bor.

      Läste någonstans att systembolagets påslag är ca 20% (vilket då ska täcka omkostnader mm inkl. logistiklösningen så som den är idag). Misstänker att distributörerna inte tillhör Unicef utan även de har ett påslag för transporter mm för de öl de distribuerar.
      I din artikel (som jag fö. tycker är lysande) skrev du "... bör därför inte ha några problem med att leverera till Örebro en gång i veckan."
      Vet du om systembolaget då kommer att sänka sitt påslag?
      Annars blir det ju typ 40% påslag för den öl som ska levereras till Örebro från ett bryggeri.

      Mvh,
      Johan

      Radera
    3. Jag jämförde med en fri marknad eftersom det är lite av alternativet till ett monopol. Det är viktigt att tänka på att synen på det hela också blir ganska olika om man ser det från ett konsumentperspektiv eller ett bryggarperspektiv.

      Systembolaget ska agera så neutralt som möjligt (ett icke-neutralt monopol skulle inte EU acceptera) och då funkar det inte att gå in och försöka gynna landsbygdsbryggerierna. Storstadsbryggerierna har skaffat sig en konkurrensfördel genom att öppna på en plats med större lokal marknad. De lär också få betala för det i form av högre hyror etc. Att gå in och snedvrida konkurrensen där är inte Systembolagets uppgift. Att bara säga rakt av max 10 butiker inom max 10 mils radie är väl så neutralt det bara går?

      Att man måste skicka öl till Örebro för att få sin öl är det som möjligen kan bli lite orättvist ur ett bryggarperspektiv. Sett från ett kundperspektiv kommer det dock leda till att det kommer bli MYCKET smidigare att beställa dessa öl. Det man kunde önska ur ett bryggarperspektiv vore ju att de kunde tillåta sig en viss lagerhållning så att bryggerierna kunde få skicka färre transporter med mer innehåll, vilket ger lägre transportkostnad per flaska. Förhoppningsvis är detta något de inser att de kan införa längre fram när de fått utvärdera ändringarna.

      Systembolagets påslag är dels 0,85 kr per flaska/burk i fast påslag (för öl) och dels 19 % på priset innan skatt. Det kommer de inte att sänka bara för den här lösningens skull. Det här gäller alltså alla öl och är inte något extra påslag på de öl som ligger i den här lösningen. Att distribuera ölen från Örebro gör Systembolaget helt utan extra kostnad för vare sig kund eller bryggeri, bara bryggeriet får dit ölen. Det är alltså bara kostnaden för transporten till Örebro som bryggeriet behöver ta.

      Radera
  5. Du kanske ska kanske skriva en uppföljare på detta då det tyvärr verkar som att Mikrobryggarna nobbar örebro-lösningen då det inte blir ekonomiskt hållbart.

    Sen det är med 10 butiker inom 10 mil - nja inte ens det blev som systembolaget utmålat det. Denna nya logistik- och lokalsortiment-lösning är ett stort hot mot mikrobryggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var har du hört det? (Vilket jag undrar om båda dina påståenden.)

      Radera
    2. Genom att fråga.
      Lär komma pressmeddelande förmodligen redan under dagen från några av sveriges mikrobryggare.
      /Johan

      Radera
  6. http://www.brekeriet.se/images/content/pdf/brekeriet_pressmeddelande.pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har sett den. Ska bli intressant att följa utvecklingen. Tyvärr ser det ju inte så bra ut just nu.

      Radera