Bokrecensioner: Mikrorebeller

, , 3 kommentarer

I höstas kom boken Mikrorebeller, en berättelse om den pågående mikrobryggarrevolutionen i Sverige. Journalisten Jonas Henningsson hade rest land och rike runt för att träffa människorna, mikrorebellerna, bakom den pågående vågen och boken är hans berättelse från dessa möten. En intressant ögonblicksskildring av några av Sveriges ölpersonligheter 2013.

Det ska sägas på en gång. Boken är på många sätt en ögonblicksbild av ölsverige 2013. Samtidigt handlar det ju förstås om personerna som på olika driver ölvågen framåt. Det "gamla gardet" med SBWF-Marianne, Akkurat-Stene, OT-Jugge, Oppigårds-Björn med flera kommer till tals med sina historier men jag får ändå känslan att det är personerna i nya roller i den svenska ölvärlden (för det rör sig knappast bara om personer som är helt nya i ölvärlden) som står i författarens fokus.

Bokens 140 sidor utgör behaglig läsning med mycket helsidesbilder. Hängmatteläsning för en eftermiddag, mycket mer än någon timme tar det inte att läsa den från pärm till pärm. Det känns också som en lagom längd för formatet. Jag gillar vinklingen mot människorna bakom ölet i ens glas, vad som motiverar dem och driver dem framåt. Medverkar i boken gör några av personerna bakom PangPang, Södra Maltfabriken, South Plains, Brekeriet, Ocean, All In, Beerbliotek, Poppels, Eskilstuna Ölkultur, Oppigårds och Beer Studio. Därtill möter vi även Akkurat-Stene, OT-Jugge och SBWF-Marianne.

Är det inte några som saknas? Jo, jag tycker det är en liten miss att man inte pratat med en importör eller två. Importerad kvalitetsöl har varit och är fortfarande en stor drivkraft i den svenska ölvärldens utveckling. Att Henningsson inte är ölnörd utan en journalist som är nyfiken på ölvärldens drivkrafter är på många sätt vad som gör boken men det är nog också det som ligger till grund för denna miss och de få och små andra tillkortakommanden som boken har.

Bokens bildspråk är vackert och visar upp miljöerna som bryggerierna växt (eller växer) fram i och inte bara miljöerna inne i bryggeriet. Någon enstaka bild känns lite tokigt vald i mina ögon och en och annan bild tycker jag mig känna igen som pressbild, men överlag vore det synd att klaga på den delen av boken.

Som en liten bonus bjuder också flera av de medverkande på ett favoritrecept, totalt sex stycken om jag inte räknat fel. Jag är sugen på att testa alla utom musslorna, och det beror bara på att jag ännu inte är tillräckligt överens med musslor för att ge mig på att tillaga dem själv.

Mikrorebeller finns att beställa online för 147 kr vilket jag absolut tycker den är värd om man tycker människorna bakom ölen och tappkranarna är intressanta.