Brewer's Associations återblick på 2014

, , 4 kommentarer
Amerikanska bryggarföreningen Brewer's Association har just gett ut sin The Year of Beer, en tillbakablick på det amerikanska ölåret. Eftersom Sverige tenderar att följa de amerikanska öltrenderna samt förstås att vi importerar en hel del amerikansk öl till vårt avlånga land är det intresse också för oss vad som händer på andra sidan Atlanten, så låt oss titta på vad BA säger om året som gått.

Medan vi i Sverige har sett en tillväxt på drygt tre bryggerier per månad kan USA stoltsera med 1,5 nytt bryggeri per dag. Fast räknat per capita är Sverige faktiskt ännu snabbare än USA på att öppna nya bryggerier. Antalet bryggerier i USA överstiger nu 3200 stycken medan bryggerilicenserna överstiger 4500. Åtminstone 2000 bryggerier ligger i planeringsstadiet.

-År efter år ser vi en kraft tillväxt för craft beer och under 2014 har det växt in i vardagen och blivit mainstream. Konsumenter gör väldigt medvetna val kring att köpa och prova öl från lokala och självständiga bryggerier, säger Brewer's Associations chefsekonom Bart Watson.

IPA har växt med 50 % i USA och står för över en femtedel av all såld craft beer. Humlevågen har alltså knappast gått över i USA och lär nog inte göra det i Sverige heller. En annan stark trend i USA är mixpack som också haft hög tillväxt och tänker man efter har ju faktiskt Systembolaget börjat satsa en hel del på mixpack, något som var smått otänkbart för bara några år sedan.

Kundkretsen har också blivit mer diversifierad och bilden om att det är vita män som dricker craft beer är på väg att dö ut, åtminstone i USA. Fler och fler hushåll konsumerar craft beer och kvinnor står för en tredjedel av den konsumerade volymen. Även bland personer med latinamerikanskt ursprung ökar konsumtionen craft beer, något som troligen är sammankopplat med att gruppen generellt får bättre levnadsstandard.

4 kommentarer:

  1. Att kvinnor står för en tredjedel tror jag inte en sekund på.

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet är att dem flesta kvinnor (ålders segment ca 18-25) är mer förtjusta i Craft beer än övrig öl (stor stark).

    SvaraRadera
  3. Som försäljare på Systembolaget kan jag ovetenskapligt bekräfta både att kvinnor i högre utstränking väljer hantverksöl samt att kvinnor står för 1/3 av öldrickandet.

    SvaraRadera