Blandade smånyheter XXVII

, , Inga kommentarer
Bryggeribränder och bryggeripubar, lättöl och fatöl och så lite bryggerihandel på det. Ja, det är alltså lite av vad som senaste uppdateringen av blandade smånyheter handlar om.

Det belgiska bryggeriet Hof Ten Dormaal, som i höstas började importeras till Sverige genom Constant Companion, har eldhärjats. Ingen person har kommit till skada enligt de första rapporterna men det är stora materiella skador. Än så länge är det oklart exakt hur det kommer att påverka deras framtid. Deras Zure Von Tildonk och Stillwater-samarbetet Bronze Age är för övrigt planerade att släppas på Systembolaget 6/2.

André Janssens, ägare av Hof Ten Dormaal



Omnipollos bar har det pratats länge om och nu har den fått ett namn, en Facebooksida och en inofficiell adress. Omnipollos Hatt blir namnet och adressen sägs bli Hökens Gata 3, vilket ligger i närheten av Slussens T-bana på Södermalm och ett stenkast från Oliver Twist. Upplägget blir surdegspizza och god öl från Omnipollo och deras vänner.



Folkared planerar också att öppna egen pub, med namnet The Red Fox. Premiären beräknas till slutet av juni.



Mikkeller ordnar en Bangkok Beer Week för att fira Mikkeller Bar Bangkoks ettårsjubileum, med bland annat tap takeovers och meet the brewer-events. 100 olika fatöl utlovas och därtill massor av flaskor. Det hela kommer att pågå från 26:e januari till 7:e februari.



Nya Carnegiebryggeriet släpper en lättöl vid namn Halvljus. Premiär imorgon onsdag.



Lost Abbeys välkända suröl Cuvee De Tomme kommer bara släppas på fat i år. Beslutet tvingades fram på grund av begränsningar i paketeringsanläggningen.



Zephyr Adventures (som bland annat driver European Beer Bloggers Conference) har gjort en sammanställning över världens 20 mest inflytelserika (engelskspråkiga) ölrelaterade webbplatser. Genom att ranka olika sidors Alexa-ranking, Twitterföljare samt Facebookgillare har man kommit fram till att Heineken är mest inflytelserika i onlinevärlden, följt av BeerAdvocate, Dogfish Head, New Belgium och Stone. Hela listan och mer om hur de kommit fram till sina resultat finner ni här.



Founder's har sålt 30 % av företaget till det spanska familjeägda bryggeriföretaget Mahou San Miguel. Genom denna deal kommer Founder's bland annat få tillgång till Mahou San Miguels internationella försäljningskanaler.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar