Bokrecension: Lithuanian Beer - A rough guide av Lars Marius Garshol

, , 2 kommentarer
Trodde du att litauisk öl var något trist och tråkigt? Då får du tänka om, Litauen har nämligen en levande ölkultur med helt unika öltyper. I alla fall om man får tro den norska ölbloggaren Lars Marius Garshol som gett ut en guidebok till litauisk öl. Boken är välstrukturerad och lättläst samt ger en god översiktlig bild över litauisk historia, geografi och ölkultur. Gillar du rustik öl blir du garanterat sugen på en tur till Litauen efter att ha läst igenom Garshols bok.

Det är en ganska nätt bok på 79 sidor som finns att köpa både i tryckt form och som e-bok till Kindle, men även som gratis PDF. Inkomsterna från försäljningen är tänkta att användas till fortsatt efterforskning, bl a genom översättning av material på litauiska, för att kunna komplettera med mer info i kommande utgåvor. Länkar för nedladdning och köp hittar man här.

Boken är skriven på engelska och är uppdelad i kapitel som beskriver Litauens traditionella ölstilar, historia, geografi, ett urval av landets bryggerier och förstås pubar där man hittar ölen. Med flera unika ölstilar såväl som säregna jäststrängar verkar det finns oerhört mycket att upptäcka i den litauiska ölkulturen. Jag blir riktigt sugen på att ta en tur dit och se det med egna ögon (och smaklökar).

Det går på några timmar att läsa igenom boken och det känns som den är mycket praktisk för ölresenären att ha med sig för att få rätsida på saker och ting. Det är nämligen inte några bryggerinamn eller ölbegrepp som är etablerade för den svenske öldrickaren, eller utanför Litauen överhuvudtaget för den delen.

Boken är förstås mycket nischad, men om man har ett djupare intresse för öl behöver man inte ha några planer på en tur till Litauen för att finna den intressant. Man kommer visserligen vilja åka dit efter att ha läst boken, men inblicken den ger i en annars rätt så okänd ölkultur är mycket intressant i sig.

Utan ha upplevt Litauens ölkultur på egen hand är det förstås svårt att verifiera att Garshol målar upp rätt bild och som han själv nämner finns fortfarande mycket kvar att utforska. Boken är därför inget komplett verk. Än. Men det är en mycket bra start för törstiga utforskare.