Bokrecension: Man walks into a pub av Pete Brown

, , Inga kommentarer

Pete Brown gick från att vara PR-kille i bland annat ölbranschen till att bli en av Storbritanniens mest kända ölskribenter under 2000-talet. Man walks into a pub, en berättelse om den brittiska ölhistorien och pubens framväxt, är hans första bok och har sedan dess följts upp av både en ny utgåva och en handfull andra böcker. Om man är det minsta intresserad av brittisk ölkultur eller bara är allmänt anglofil bör man läsa den mer eller mindre omgående, för här blandas historia med öltrivia dragerat med en hälsosam dos brittisk humor.

När jag sätter mig ner för att skriva den här bokrecensionen inser jag att det här antagligen är den första ölbok jag läst som kommer i det behändiga pocketformatet. Medan många andra ölböcker, åtminstone bland de jag läst, har ett upplägg som gör att de går att använda även som uppslags- och referensverk är Man walks into a pub skriven som en historia. Kanske är det därför som pocketformat också passar denna bok så bra.

Med avstamp i forntiden tar Brown med oss på en tur genom den brittiska historien med romare, imperialism, världskrig, fotboll (och så vidare) och hur ölet, och synen på öl, förändrats genom tiderna samt hur det i sin tur har lett fram till dagens brittiska pubkultur. Istället för att torrt stapla händelse på händelse berättas det hela i historieform med tydlig brittisk humor (och med en abnorm mängd fotnoter), som får en att sitta och småfnissa mitt i läsningen.

Bara en sådan sak som att boken börjar med att räkna upp en (mycket) lång radda med brittiska slangord för fylla säger en att det här inte riktigt är din typiska ölbok. Någonting säger mig också att alla dessa mer eller, oftast, mindre diskreta fyllesynonymer används igen på ett eller annat ställe i bokens ca 400 sidor.

Boken gavs ut första gången 2003 men man bör leta rätt på den andra utgåvan från 2010 som uppdaterats med utvecklingen under de sex händelserika år som förflutit däremellan och dessutom har en del annat rättats. Länken nedan ska leda till den andra utgåvan (även om det står 2004, då den första utgåvan kom som pocket, som utgivningsår av någon anledning).

Det här är en bok man bör läsa om man är intresserad av brittisk ölkultur, gillar öl och brittisk humor eller bara är lite anglofil, i och med att den berör så mycket som hör till kvintessensen av brittisk historia och kultur. Har du en kompis som är anglofil men inte nödvändigtvis har något djupare intresse för öl är det här alltså ändå en utmärkt gåva (ledsen att jag inte berättade det innan jul).

Man walks into a pub (120 kr) och Pete Browns andra böcker hittar du t ex på Adlibris.