Systembolaget och smakklockorna

, , Inga kommentarer

I dagarna har det kommit fram att Systembolaget gått till attack mot Mjödhamnen angående deras användande av cirkeldiagram för att beskriva smaken på deras produkter. Systembolaget har nämligen mönsterskyddat sina så kallad smakklockor och anser att Mjödhamnens diagram inkräktar på detta. Medan Systembolaget till synes har lagen på sin sida har de negativa reaktionerna inte låtit vänta på sig.

Hur Systembolaget lyckades få mönsterskydd på ett svartvitt cirkeldiagram med en ram runt är lite oklart, då lagen om mönsterskydd bland annat anger att skydd ej ska ges om det finns "mönster som ger samma helhetsintryck hos en kunnig användare av mönstret". Att de ändå är skyddade hos Patent- och Registreringsverket råder det dock inget tvivel om. Utöver den typen av drycker som Systembolaget säljer gäller skyddet även för varugrupper och tjänster så som bland annat kött, fisk, mjölkprodukter, spannmål, kaffe, te, kakao, konditorivaror, glass, kurser och utbildningar inom mat- och dryckeskunskap, annonsering samt "klassificering av mat och alkoholhaltiga drycker genom smakbestämning". De sista tre är rimliga, men av de totalt 8 varu- och tjänsteklasser som skyddet gäller för är det väldigt svårt att se relevansen i åtminstone tre av dem.

Det är dock inte första gången det här händer. Ett exempel är Slottskällan som förr i tiden använde cirkeldiagram på etiketterna för att beskriva smaken på ölet. Den historian jag känner till är att Systembolaget invände mot detta, varpå Slottskällan inverterade färgerna och sen var allt frid och fröjd. Så enkelt verkar inte Systembolaget ge sig den här gången. Till att börja med använder Mjödhamnen endast sina cirkeldiagram på sin webbsida och enligt dem själva har de också bytt färger efter att Systembolaget hörde av sig, men Systembolaget har inte gett med sig. Om Mjödhamnen inte slutat att använda sina mörkbruna och limegröna smakkklockor till imorgon så säger sig Systembolaget gå vidare med fallet och kräva skadestånd för det varumärkesintrång de upplever från Mjödhamnen.

Exakt var gränsen går för hur likt det måste vara för att göra intrång på mönsterskyddet är upp till jurister att avgöra, men att Systembolaget har ett skydd att vila sig mot råder det inga tvivel om. Huruvida det är lämpligt och moraliskt riktigt att ett statligt monopolföretag som Systembolaget håller så hårt på dessa immateriella tillgångar är däremot betydligt mer tveksamt.

Systembolaget har gissningsvis valt att använda smakklockorna för att de är enkla och inuitiva för kunden att ta till sig. Med något så enkelt och vedertaget som ett cirkeldiagram för att beskriva så pass vedertagna dryckesdeskriptorer som t ex sötma och syra så får man också räkna med att det är rimligt att andra använder dem. Det finns förvisso en viss rimlighet i att Systembolaget vill varumärkesskydda sina deskriptorer för att undvika att de missbrukas, men då får man också ha lite bättre fingertoppskänsla över vad som är intrång. Särskilt som statlig ägd monopolinnehavare.

Det Systembolaget i praktiken vill hävda är att andra företag inte får använda cirkeldiagram för att beskriva en smaksammansättning på den typer av drycker som Systembolaget säljer. I förlängningen blir det att staten går in och ganska grovt inskränker hur företag får beskriva sina produkter i sin konsumentinformation och marknadsföring. Att man inte får kopiera deras smakklockor rakt av är en sak, men här är det väldigt lätt att se att det är något annat än Systembolagets smakklockor som används. Det här är förstås mycket olyckligt och väldigt illa hanterat av Systembolaget.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar