Skillnaden mellan T6 och T7

, , Inga kommentarer
I och med att jag numera publicerar en del listor över kommande nyheter såväl som recensioner på kommande öl här på bloggen så slängs det en del med olika Systembolagsbegrepp. Med anledning av detta vill jag förtydliga vad T6 och T7 betyder, då skillnaden mellan dessa kan vara en aning oklar och en del oriktigheter har florerat.

T6 och T7 är en modulbeteckning som används för de exklusiva nyheter som släpps tio gånger om året (en gång per månad utom i januari och juli). Både T6 och T7 släpps endast på hylla och vinkällarbutikerna och båda finns för beställning från depån via webb, butik och telefon. Skillnaden ligger i hur de presenteras av Systembolaget.

Ölen som släpps i T6 får alltid en smakbeskrivning och även ett foto på hemsidan. Dessutom ska de alltid vara med på skribentprovningarna som Systembolaget håller inför nyhetssläppen. Ölen som släpps i T7 får ingen smakbeskrivning och inte heller något foto på hemsidan. Det är upp till leverantören om de vill skicka flaskor till skribentprovningarna eller inte.

Någon mer skillnad än så finns det inte mellan T6 och T7, åtminstone inte när det gäller öl. Tidigare har T6 endast använts för vin och då hamnade ett vin i T6 om man köpte in fler än 360 flaskor och i T7 om man köpte in färre än 360 flaskor. För öl finns inga sådana skillnader i släppt volym eller antal flaskor och inte heller någon skillnad på fördelning mellan vinkällarbutikerna och depån.

Det är i princip upp till leverantören om de vill släppa sin öl i T6 eller T7. Enligt Marc på Brill blir det i praktiken en kortare ledtid för öl i T7 på grund av de lägre kraven. Leverantören får helt enkelt väga vad som är viktigast mellan bättre exponering/presentation och kortare ledtid.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar