Blandade smånyheter II

, , 3 kommentarer
Nytt svenskt fantombryggarmärke, ölmagnater i Svenskt Näringslivs ledning och lösta etikettrubbel för Maidenölet Trooper. Så kan man sammanfatta senaste uppdateringen av blandade smånyheter. Släng in lite öl-TV på det också så kör vi.

Jens Spendrup tar över som ordförande i Svenskt Näringsliv. Jens var VD för familjeföretaget Spendrups innan han för några år sen lämnade över VD-stolen till sonen Johan.

Den imperial pilsner som SKA och Nynäshamn bryggde tillsammans häromveckan, bland annat humlad med El Dorado, ser ut att dyka upp på Systembolaget till hösten. Bara att hålla utkik!

Ölets Dag blir i år onsdagen den 17:e juli. Ett flertal bryggerier, stora som små, håller öppet hus,visningar och/eller provsmakningar. Bland andra kan du besöka Carlsberg i Falkenberg, Åbro i Vimmerby, Dugges i Härryda, Sigtuna Brygghus och St Eriks i Sigtuna, Jämtlands Bryggeri i Pilgrimstad och Gotlands Bryggeri i Visby.

Iron Maidens öl Trooper som bryggs av Robinson Brewery har nu fått sin etikett godkänd av Systembolaget och man hoppas att ölen ska kunna lanseras i beställningssortimentet till juli. Originaletiketten drogs tillbaka av leverantören då den hade element som stred mot rådande praxis kring vad som får finnas på en etikett på Systembolaget. Den nya etiketten är inzoomad på maskoten Eddies huvud så att det blodiga svärdet och den brittiska flaggan inte längre syns. Den nya etiketten finns på bild på Iron Maiden Beers Facebooksida.

Sveriges nya ölmagasin, c/o Hops, har nu öppnat för förhandsbokning av första numret samt för helårsprenumeration. 119 kr för ett nummer eller 399 kr för en årsprenumeration (fyra nummer). Beställer gör man här.

Oppigårds släpper Summer Twist igen, den här gången med lite lägre beska men med mycket humlearom från Amarillo och Bramlings Cross. Kommer bara på fat och har redan börjat hitta ut till krogarna, bland annat i Örebro och Uppsala.

Lucas Monryd, bryggare på Eskilstuna Ölkultur, har börjat brygga lite öl under egen etikett. Namnet blir Green Tower Brewing och första ölen har premiär på onsdag nästa vecka. Det blir en sommar-IPA som bryggts exklusivt för Bishops Arms Eskilstuna, och det är såklart också där premiären sker. 

Brew Dogs - det är arbetstiteln på den sex avsnitt långa TV-serien som leds av James Watt och Martin Dickie, grundarna av Brewdog. Programmet har köpts in till Esquire Networks, den anrika herrtidningens nya TV-kanal som börjar sända i USA i höst. I Esquires pressmeddelande kan man läsa följande:
For BREW DOGS (WT), produced by Custom Productions and Redtail Media, Scottish “beer evangelists” James Watt and Martin Dickie travel across America with a vital mission: to prove that the drink of the masses doesn’t need to taste mass-produced. In each episode of the 6×60 series, James and Martin, who own the UK’s fastest-growing brewery, visit a different American beer town, celebrate distinctive craft beers and create their own locally-inspired draft.

3 kommentarer:

  1. Sven-David Svensson31 maj 2013 kl. 12:24

    När beräknas det första nummret c/o Hops komma ut? Är nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kring mitten/slutet av juni och därefter med en takt om fyra nummer per år, så räkna med andra numret i september. Kommer dock inte på tidningshyllor utan måste köpas via nätet, åtminstone till en början. Förhandsbokningen av första numret samt prenumerationsteckning är som sagt redan öppen.

      Radera
  2. Sven-David Svensson31 maj 2013 kl. 19:04

    Jag har redan beställt en prenumeration

    SvaraRadera