Svenska Ölfrämjandet rycker upp sig

, , 6 kommentarer
Svenska Ölfrämjandets nya logotyp, publiceras med tillstånd
De senaste åren har det Svenska Ölfrämjandet drivit alltmer ut i skuggorna. Det kändes som de inte hängde med i de nya vågorna av ölälskare och många verkar ha ansett dem som förlegade, som en förening som spelat ut det mesta av sin roll i det större planet. För en tid sedan började de ett arbete för att uppdatera sig och hitta sin roll igen och nu kan de skörda frukten av sitt förnyelsearbete när de lanserar en ny kampanj för att sänka alkoholskatten för mindre bryggerier. Tillsammans med några andra uppryckningar verkar därmed Ölfrämjandet vara tillbaka på banan igen.

En differentierad ölskatt med lägre skattesatser för små bryggerier är något som de flesta andra EU-länder infört. Jag skrev för knappt två år sedan att det var något man borde införa även i Sverige och fler har argumenterat för det både före och efter det. Nu tar alltså Svenska Ölfrämjandet tag i frågan ordentligt med en ordentlig kampanj för ett införande av en sådan skattedifferentiering, vilket det presenterade vid presskonferensen vid öppnandet av årets Stockholm Beer & Whisky Festival. Jag föreslår såklart att ni tittar in på deras hemsida och läser om varför Sverige borde införa lägre alkoholskatt för små bryggerier. Glöm inte att skriva upp er på deras namninsamling!

Lite tidigare i år(?) fick också medlemstidningen Maltesen en ny chefredaktör och en ordentlig makeover till en betydligt mer modern formgivning. Även där har man kommit ikapp igen alltså. Därutöver har man just tagit fram en ny logotyp som är riktigt snygg och som återigen känns betydligt mer i fas med nutiden så att säga. Jag har redan glömt hur deras förra logotyp såg ut. Om jag någonsin ens lagt det på minnet.

Den förändring som Johan Kronquist så klokt efterfrågade i en krönika på sin blogg Beer & Beyond för ett drygt år sedan har nu kommit, åtminstone från det ena hållet. Ölfrämjandet har föryngrat och uppdaterat sig för att bättre passa in i det nyare ölklimatet. Nu är det dags att vi som bryr oss om god öl men aldrig gick med i Ölfrämjandet (eller har gått ur) med ursäkten att det kändes för mossigt eller passivt visar att det inte bara var en tom ursäkt för att spara 250 kr om året. Nu är det dags att bli medlem, stärka upp medlemsantalet och göra Ölfrämjandet till den starka organisation som den kan bli, och borde vara, med det enorma ölintresse som finns idag.

Jag går med nu. När går du med?

6 kommentarer:

  1. Sven-David Svensson5 oktober 2015 kl. 21:08

    Jag är med i Svenska Ölfrämjandet sedan många år. I Lund där jag bor finns Brewclub som aktivt samarbetar med Svenska Ölfrämjandet. Vi har provningar en gång i månaden. De flesta som går på provningarna är också med i Svenska Ölfrämjandet. Delar av Svenska Ölfrämjandets styrelse är också med i Brewclub. Det var en efterlängtad förnyelse av tidiningen och hemsidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där Sven-David!
      Vi hoppas ju på en rejäl uppryckning!

      Radera
  2. Sven-David Svensson6 oktober 2015 kl. 08:16

    Även jag hoppas på att det bildas flera lokala ölklubbar runt om i landet som vill samarbeta med Svenska Ölfrämjandet. Ett plus är att medlemmar i Svenska Ölfrämjandet får 50 kronor i rabatt på maten som hör till provningen. Det blir en tuff uppgift för styrelsen att försöka få igång aktiva lokala klubbar runt om i landet.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer att se till att fler städer startar lokalavdelningar.

    SvaraRadera
  4. Sven-David Svensson7 oktober 2015 kl. 19:21

    Det är bra Rickgordon. Med tanke på det stora antalet mikrobryggerier som finns samt alla dess följare så vore det inte omöjligt. Det finns förmodligen en hel del lokala ölklubbar som borde vara intresserade att samarbeta med Svenska Ölfrämjandet.

    SvaraRadera
  5. Sven-David Svensson11 oktober 2015 kl. 10:13

    @Portersteken:
    Bra att du går med i Svenska Ölfrämjandet Johan. Sådana som du behövs det många av i förenigen.

    SvaraRadera