Humletrenden och Systembolagets sortimentsmodell

, , Inga kommentarer

Humlevågen fortsätter att skölja över Sverige och det märks inte minst på Systembolagets ordinarie sortiment där allt fler och fler humlefokuserade öl får ta plats på hyllorna. Men är det ett aktivt val av Systembolagets sortimentsbyggare? Frågan jag framförallt ställer mig är om det är ett problem?

Att alehyllorna på Systembolaget allt mer verkar fyllas av APA, IPA och i viss mån DIPA har nog inte gått många förbi. Det här fenomenet beror dock inte på att Systembolaget valde att bara köpa in en massa humlig öl till fasta sortimentet förra året. Två APA och två IPA av tio nya öl i mars. En APA, en IPA och en DIPA fanns bland de elva nyheterna i juni. En svart-IPA, en belgo-IPA, en IPA och ett mixpack där en av fyra öl var en IPA bland 15 nya lanseringar i september. En alkoholsvagare APA och en DIPA samt ett mixpack med en IPA och en svart-IPA i december då det totalt kom elva nya lanseringar.

Däremot är det väldigt fritt från dessa öltyper bland de öl som säljer för dåligt och ramlar ur det fasta sortimentet. Den totala effekten blir förstås att det blir en större humlekoncentration på Systembolagets hyllor. Självklart skulle man kunna säga att de inte borde ta in fler humlefokuserade öl i sina fasta släpp men samtidigt ska väl konkurrensen hållas aktiv även för dessa öl. Så att Systembolaget aktivt vrider över sitt sortiment mot mer humle tycker jag nog inte stämmer. Det är snarare en effekt av rådande trender och hur deras sortimentsbyggande system är uppbyggt.

Är det här ett problem då? Uppenbarligen finns det ett stort sug efter IPA och liknande öl just nu och då är det väl inte mer än rätt att dessa öl är välrepresenterade. Däremot kan man ju tycka att det är synd när variationen mellan olika stilar försämras till förmån för en större variation bland humlefokuserade öl.

Ett annat potentiellt problem är följande. Ju fler IPA och liknande öl det finns på bolaget, ju större konkurrens om humleälskarnas köpkraft. Rimligtvis bör det innebära att varje enskild öl säljer lite sämre än om det fanns färre sorter att välja på. Följdeffekten blir att varje öl får en längre genomsnittstid på hyllan innan den säljs och därmed bör den generella färskheten försämras. Å andra sidan, ju fler humleöl det finns att välja mellan, desto större odds att hitta någon som det just kommit in en färsk batch av.

I och med de tätare nysläppen till (och rensningarna i) deras fasta sortiment finns det mycket större möjligheter att ta in öltyper med ett lite mindre intresse och låta dem vara på hyllan under sin säkra period på sex månader. Jämfört med innan då de hade två släpp om året och ett års säker tid på hyllan kan man nu ta in två öl med ett halvårs säker tid vardera istället för ett öl med ett års säker tid. Det torde ge goda möjligheter för större variation över tid. Och kanske räcker det att man har tillgång till stilar som saison och dubbelbock ett halvår i taget?

Och hur färskheten på humleölen på hyllan ser ut, det återkommer jag till imorgon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar