Intervju med Boulevard Brewings grundare John McDonald

, , Inga kommentarer

Boulevard Brewing grundades 1989 men det är först på Stockholm Beer & Whisky Festival år 2012 som svenskarna börjar få upp ögonen för bryggeriet, som nu tas in till Sverige av Cask Sweden. I en intervju med grundaren John McDonald tar jag reda på skillnaderna mellan 80-talets amerikanska ölscen och dagens dito, vad han är särskilt stolt över och var han ser sitt kära Boulevard om fem år.

Ni har funnits väldigt länge vid det här laget. Hur kommer det sig att ni inte är så kända i Sverige än tror du? 
Vi är knappt kända i USA än, trots att vi är det tionde största hantverksbryggeriet i landet och har funnits sedan 1989. Vi brygger 21 000 000 liter per år och det räcker i princip ändå bara till den regionala marknaden. Vi gör 28 öl just nu, men man behöver inte göra många olika öl för att lyckas. En av våra gamla bryggare har sitt eget bryggeri som säljer omkring 30 000 hektoliter per år och han gör en enda öl, som ligger helt utanför alla etablerade stilar. Han har hållt på i 10-12 år och gör fortfarnade bara den enda ölen.

Berätta om hur bryggeriet startade.
Jag började dra igång det som skulle bli Boulevard Brewing redan 1986. Jag såg många bryggerier som inte riktigt tilltalade mig och ville startade något eget för att skapa den öl jag själv ville dricka. Mina favoritöl på den tiden var Anchor Steam och Sierra Nevada Pale Ale. Vi började med grejer som kom från 40-talets Tyskland och faktiskt så använder vi fortfarande den utrustningen i bryggeriet, tillsammans med nyare grejer förstås.

Hur var det att starta ett bryggeri i USA på 80-talet?
Min pappa undrade varför jag startade ett bryggeri och jag svarade att jag nog var lite knäpp som gjorde det. Nuförtiden är det enkelt att starta ett bryggeri i USA men på 80-talet var det en helt annan grej. Att få ett lån från banken för att starta ett eget bryggeri var helt omöjligt. Vi började regionalt i Kansas City och det är fortfarande vår viktigaste marknad där vi säljer omkring 40% av vår öl. Man måste nog alltid börja med att se till att man har en lokal marknad. Vi har funnits i 23 år men det är först nu vi börjar exportera till Sverige. Vi har helt enkelt viljat hålla oss till det lokala och regionala och sett till att mätta den marknaden i första hand.


Hur tycker du att ölscenen i USA har förändrats under de dryga 20 år ni har varit aktiva?
Vi brukade vara det enda bryggeriet inom 100 miles men nu finns det flera hundra bryggerier runtomkring oss. Nuförtiden handlar det mer än någonsin om ölen i sig och mindre om marknadsföring. Vi måste brygga vad kunderna vill ha och inte vad någon försöker berätta för dem att de vill ha. Storleken på bryggeriet har ingen betydelse. I slutändan är det ölen som räknas. Det finns fortfarande mycket pengar i marknadsföringsdelen, men det betyder mindre och mindre för folk nuförtiden. Det handlar mer och mer om vad som är lokalt och välgjort.

Och vad gör ni för att hjälpa den lokala ölscenen i Kansas City och Missouri?
Vi visar gärna upp våra recept till såväl hembryggare som till de som funderar på att starta upp sitt eget. Vi ser dem inte som konkurrenter utan som nya vänner. Jag har själv aldrig besökt ett bryggeri som inte varit glada att visa mig runt och berätta om deras öl och vi ska göra likadant.

Är det något ni gjort som du är särskilt stolt över?
Vi är nog ett av USAs grönaste bryggerier och det fortsätter vi arbeta med. Vi har satsat mycket pengar på att t ex kunna återvinna våra tomflaskor på ett vettigt sätt. Många skulle nog behöva kolla på hur de själva hanterar sin energi, miljö etc.

Vad händer framöver för Boulevard rent ölmässigt?
Jag har alltid viljat göra skotsk öl. Det är egentligen belgarna som gör skotsk ale numera, men med sin egen jäst. Det blir en helt annan öl i slutändan, men i grunden är de faktiskt ganska lika. Så kanske släpper vi något sådant. Vi har också 1000 fat fyllda med öl i ett fatlagringsprogram som snart kommer börja komma ut.

Och vad tror du om Boulevards framtid i ett längre perspektiv?
Alla bryggerier är levande väsen som utvecklas med tiden. Jag tror att Boulevard fortfarande kommer att vara ett toppbryggeri om 5-10 år. Att samarbeta med andra bryggerier och hembryggare är en spännande del som vi säkert kommer fortsätta att utveckla. Vi skulle kunna göra mer i samarbete med hembryggarcommunityn. Vi har enkelt haft för mycket annat för oss men det blir nog ett kommande steg att bli mer inblandade med hembryggarna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar