Från T5-8 till Nivå I-VI - Hur Systembolagets exklusiva nyheter fördelas

, , 3 kommentarer
VK=Vinkällarbutik, Grafik framtagen av Portersteken som illustration till artikeln

I och med att Systembolagets nya sortimentsmodell togs i bruk den 2 september försvann också modulsystemet som delade upp sortimentet på olika butiksstorlekar. Det användes också för de tillfälliga nyheterna och för dessa har man nu infört ett nytt fördelningssystem kallat Nivå. Eftersom modulsystemet ändå används i många listor över kommande släpp är det läge att reda ut begreppen.

Nivåsystemet går från I till VI, alltså sex olika nivåer, och motsvarar de tidigare T5-8, men med två nya steg inbakade. Fast ett av dem används inte än. Låter det krångligt? Låt oss försöka klara ut det här.

Förutom de olika butiksantal som nämns nedan finns förstås också alla nyheter i varudepån. Till att börja med har det gamla T5 ersatts av Nivå VI mer eller mindre rakt av och kommer alltså till 40-50 butiker. Så långt är det enkelt, men sedan börjar det bli något krångligare.

Nivå V är ett mellansteg mellan T5 och T6/7 men kommer tills vidare inte användas i uppdelningen av vilka butiker som får vilka nyheter. Däremot kommer det användas för mängden flaskor som kommer till butikerna. Alltså, de butiker som går in under Nivå V kan komma att få ett större antal flaskor av samma öl som Nivå VI får.

Den mest intressanta nyheten är Nivå IV som klämmer sig in mellan gamla T5 och T6/7 och distribueras till vinkällarbutikerna (en vardera i Stockholm, Göteborg och Malmö) samt ett fåtal av de större butikerna i övriga landet. Just nu rör det sig om omkring fem butiker utöver vinkällarbutikerna. I septembersläppet hade bland annat Mikkeller Beer Geek Vanilla Shake, Brewdog Black Tokyo Horizon och Great Divide Chocolate Oak Aged Yeti denna distribution enligt mina observationer. En gång per år utvärderas också vilka butiker som ska få vilka tillfälliga nyheter. Det är endast öl i T6 som kan ligga i Nivå IV, men alla öl i T6 gör inte det.

Öl i T6 kan nämligen också ligga i Nivå III som motsvarar det gamla vanliga T6 och T7, alltså bara de tre vinkällarbutikerna. T6 kan alltså vara antingen Nivå III eller Nivå IV. Det gamla T7 motsvarar dels den tidigare nämnda Nivå III och dels en ny nivå, Nivå II. Produkter i denna nya Nivå kommer endast till vinkällarbutiken i Stockholm och är till för produkter som kommer i mycket små kvantiteter men som kanske inte har någon jättestor efterfrågan. Det blir gissningsvis ovanligt för öl att hamna här. Till sist har vi webblanseringarna, tidigare T8 och nu Nivå I. Inga konstigheter där.

Fortfarande gäller den gamla skillnaden mellan T6 och T7, nämligen att öl i T6 får beskrivning och foto på Systembolagets hemsida samt skall finnas med på skribentprovningarna, medan öl i T7 får vara utan beskrivning och foto samt att leverantören själv bestämmer om de vill skicka flaskor till skribentprovningarna.

I ärlighetens namn är mycket av detta en rejäl överkurs men det man framförallt kan ta med sig är att öl som lanseras i T6 numera kan dyka upp i några fler butiker än bara vinkällarbutikerna.

3 kommentarer:

  1. Tack för klargörandet. Jag noterade att de öl du nämnde i samband med septembersläppet bl.a. hamnade till försälning i min gamla hemtrakt Kungsbacka och deraas systembolag som sålde ett par av Mikkeller, Stone och Brewdog. Mycket anmärkningsvärt då det är en mycket liten butik. Slumpas IV ut då från gång till gång tro? Jag har nämligen mycket svårt att tänka mig att Kungsbacka fick ta del av dessa tack vare dess stora butik. :)

    SvaraRadera
  2. Som svar till första kommentaren: Precis som innan nya systemet så är det lite upp till var och en att ta hem artiklar som egentligen inte ska ingå i butikens sortiment. Jag är t.ex ölansvarig i en T3-butik och tar varje månad in samtliga öl i T5-släppet ändå (vissa är kvoterade till butikerna som måste ha dem, så de går inte att få hem innan lanseringsdagen). Är väl inte meningen att man ska göra något, men man får inga klagomål uppifrån iaf. ;)

    Jag tar hem ölen för att jag själv är intresserad och vet att det uppskattas av kunderna.
    Så att du såg några exklusiva öl i september-släppet i Kungsbacka var nog för att de har en ölansvarig som valde själv att ta hem lite roliga prylar.

    SvaraRadera
  3. Jag gissar att det är så att om flera kunder beställer nyheter ur "T6" så tas dessa automatiskt in pga. att det då bevisligen finns efterfrågan? Systembolaget skall ju numera ta in produkter baserat på statistik...

    SvaraRadera