E-beställning av T9 införs efter jul

, , 1 kommentar
Systembolaget har idag meddelat att de fortsätter sin utökning av e-beställningen till att även omfatta produkter i modulen T9. På grund av att den stundande julhelgen och testerna av hemleverans tar mycket av deras resurser har de valt att införa detta först efter jul för att driftsäkra starten. Planen är att man i slutet av januari ska kunna beställa T9 via e-beställning.

Sedan tidigare går det att använda e-beställning till beställningar av produkter från beställningssortimentet och exklusiva lanseringar (T6&T7, små volymer som enbart släpps på vinkällarbutikerna) och nu utökas alltså detta med ytterligare en del av deras utbud. T9 är den del av sortimentet som kallas för lokalt val. Varje butik har ett visst antal platser där de själva får välja ut produkter ur T9 till sina hyllor, baserat på lokal efterfrågan och intresse. Produkterna lagerförs på de centrala depåerna och kan beställas styckvis till vilken butik som helst med 2-3 dagars leveranstid.

Produkter som genom god försäljning kvalar in i ordinarie sortimentet från beställningssortimentet kommer först in i T9 och kan därifrån klättra vidare i modulsystemet. Ett exempel på en sådan öl är Oppigårds Amarillo som började i beställningssortimentet och som tack vare hög försäljning har klättrat och nu finns på hylla i ca 200 butiker. Produkter som lanserats i ordinarie sortimentet men säljer för lite tenderar också att bli degraderade till T9. Jag tror att det gäller bland andra Orval, Westmalle Tripel och Rochefort 10, för att nämna några.

Om du vill slippa beställa en öl ur T9 och istället ha den på hylla på ditt lokala Systembolag är det tjat och åter tjat som gäller. Visa att det finns en lokal efterfrågan så kommer butiken, med lite tur, ta in den ölen på hylla.

Under 2013 kommer Systembolagets modulsystem att göras om. T9-funktionen lär dock finnas kvar i någon form, men gissningsvis under en annan beteckning.

1 kommentar:

  1. Den information jag fått från inköpsansvariga på diverse bolag är att det inte spelar någon roll hur mycket man tjatar. De måste kunna backa upp att de tar in en produkt med försäljningssiffror. Alltså att det finns en registrerad lokal efterfrågan för en produkt.

    SvaraRadera