Besök på ett av Danmarks mest omtalade bryggerier

, , 3 kommentarer
Rymligt är inte ett ord man beskriver Midtfyns bryggerilokaler med


I Sverige känner vi främst till Midtfyns sen deras DIPA och Imperial Stout kom på Systembolaget för något år sen samt genom samarbetsölen X-Porter som gjordes med De Molen och gästade bolagshyllorna en kort stund.  Ska man tro den karismatiske Eddie Szweda är hans Midtfyns Bryghus ett av de mest omtalade i Danmark. Den tidningsartikelstäckta väggen i provningsrummet backar upp hans påstående. Snusöl, medaljer i World Beer Awards, på SBWF m fl och att Hollywood hörde av sig och tvingade dem att sluta med sin Braveheart Real Ale har förstås bidragit till uppståndelsen. Låt oss ta en närmare titt på detta lilla men duktiga bryggeri.

Bryggeriet startades 2004 men gick snabbt i konkurs varpå Eddie köpte bryggeriet i slutet av 2006 och snabbt vände de röda siffrorna i resultaträkningen till vinst. Det märks snabbt att Eddie har stor passion för sitt bryggeri trots att han inte brygger själv. Istället arbetar han med produktutveckling och marknadsföring.
 -Jag gör omkring 170 ölprovningar om året. Jag jobbar 80-100 i veckan men jag älskar det jag gör. Hellre lägger jag 80 timmar i veckan på något roligt än 40 timmar på något tråkigt. Under mina ölprovningar bygger jag in rätt mycket stand-up, särskilt om mina iaktagelser som en amerikan som flyttat hit. Det går alltid hem och provningarna har blivit kända över hela Danmark.

Kärleken tog Eddie från Chicago till Fyn och med familj och ett välmående bryggeri ser han ut att bli kvar. Just nu har bryggeriet svårt att brygga till efterfrågan och man planerar att bygga ett helt nytt bryggeri, men att få banklån för att bygga bryggeri är inte det lättaste i Danmark. Trots att man kan visa på positiva resultat och miljonomsättning. I år brygger man omkring 140 000 liter och då pressar man sitt lilla bryggeri i Brobyverk till det yttersta. Det gamla slakteriet som nu blivit bryggeri är fullbelamrat med utrustning och det finns helt enkelt ingen plats till att utöka produktionen utan att byta lokal. Brobyverk är en riktig landsortshåla och för att expandera behöver man också flytta närmare Odense.

Etiketteringen är inte direkt helautomatiserad
På bryggeriet jobbar nu fem heltidsanställda och två deltidsanställda samt en revisor och storleksmässigt kan det jämföras med t ex Amager och Hornbeer. Man kan brygga mellan 700 och 1100 liter per batch beroende på vilken öl man gör, som sedan får jäsas ut i öppna jäskar. Flasktappning och etikettering sker fortfarande manuellt och därför har man också valt att pastörisera sin öl. Annars skulle helt enkelt infektionsrisken vara för stor. Däremot filtreras ingen av deras öl. Faktum är att de inte ens äger någon utrustning för att kunna filtrera. Under rundturen märks det att man har anpassat sig efter det gamla slakteriet som låg här innan och tagit tillvara på dess kylrum och liknande.

Flasktappningsanläggningen kräver också en del mantimmar

Planen är att bygga ett nytt bryggeri med ett bryggverk på 2500-3000 liter och tankar i varierande storlek för att kunna vara mer flexibla. Deras flerfaldigt belönade Chili Tripel är en storsäljare som man skulle kunna göra stora batcher av utan att få öl stående, samtidigt som man vill kunna göra saker i mindre mängd också. Automatiserad flasktappning vore förstås också en möjlighet i ett bryggeri med mer utrymme. Med extra utrymme är det också enkelt att utöka kapaciteten med nya lagringstankar allt eftersom efterfrågan ökar.

Notera köttkroken i övre högra hörnet av bilden - en kvarleva sen lokalen var ett slakteri

Filosofin kring Midtfyns öl är att göra goda öl som ändå har balans och elegans. Hittils har uppenbarligen filosofin gått hem och förutom den stora efterfrågan har man även fått priser från Danska Ölentausiaster, vid World Beer Awards och på Stockholm Beer & Whisky Festival, för att nämna några. Ett av de senaste marknadsföringsknepen är att, som troligen det enda bryggeri i världen, ha blindskrift på alla sina etiketter. Det hela började med att man gjorde en öl åt det danska blindsamfundets 100-årsjubileum där stiltyp och dylik info om ölen endast stod i blindskrift. Vi som inte kan läsa blindskrift blev istället dem som var "blinda" och ölet blev en succe. Sedan dess har man infört blindskriften på alla etiketter.

Till jul får vi svenskar en ny chans att lära känna Midtfyns öl då deras Jule Stout kommer i julölssläppet på Systembolaget den 15 november. 10 000 liter är beställt vilket lär vara bryggeriets enskilt största order på mycket länge. Håll utkik här på bloggen och på Facebooksidan, en recension av Jule Stout kommer nämligen inom de närmsta veckorna.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar Midtfyns skarpt; det var deras imperial stout som fick mig att öppna ögonen för denna underbara öltyp, även om jag druckit lättare stout innan. Men blind som man var så krävdes det en bra öl för att se. :P

    Jag tyckte dock lite synd om dem på SBWF-12; enligt uppgift från en av Midtfyns arbetare så hade inte deras X-Porter ens fått ett omnämnande, och då tyckte jag den var långt bättre än mycket annat som serverades på mässan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. X-Porter fick brons i kategorin bästa porter/stout över 6% på SBWF 2010 och släpptes ju på Systembolaget för ett tag sen. Jag tror inte någon öl som funnits både på bolaget och tidigare år på festivalen får särskilt mycket uppmärksamhet.

      Radera
  2. Deras Rought Snuff II är jäkligt god

    SvaraRadera