Tema: Jackdaw - Framtidsplanerna

, , 5 kommentarer
Fredrik, Janne och Gabriel bildar tillsammans Jackdaw Brewery, ett hembryggeri på väg mot ett kommersiellt liv som nanobryggeri. När man finner en lämplig lokal är spåret öppet och bryggandet kan starta på allvar. Genom varuprover till bloggare och ölprovningar för de lokala ölnördarna har man byggt upp intresset och visat vad man kan. Rösterna om Jackdaws öl är eniga: Det är bra öl de spottar ur sig.

En brygglokal är idag allt som skiljer mellan hembryggning och kommersiell dito för Jackdaw. Utan lokal kan man inte komma igång med pappersexercisen som är nödvändig för att sälja sina varor kommersiellt. Att hitta en lokal som inte är onödigt stor (och därmed dyr) för ett nanobryggeri är svårt, men man räknar med att finna en under 2013.

Så fort papprena är inskickade får man nämligen börja brygga. Ansökningarna till de flesta tillstånd behöver nämligen inte godkännas först utan det räcker med att de är inskickade för att man ska få dra igång verksamheten. Utrustningen har man redan, ett bryggverk på 50 liter. Just precis, 50 liter. Det blir verkligen ett nanobryggeri.

Planen är att till en början sälja all öl på fat till några utvalda krogar i Uppsala och Stockholm. De få flasktappningar man tänker sig att göra klarar man av med handtappningsutrustning. Med tre personer som alla kan brygga, samtidigt som det räcker med två personer för att sköta en bryggning, räknar man med att ha stor flexibilitet och möjlighet att brygga flera gånger i veckan trots att alla tre har heltidsjobb.

Eftersom man redan använder professionell utrustning, om än på liten skala, behövs inga större investeringar göras för att bli kommersiella. Inte heller behöver man lära sig någon ny utrustning eller skala upp några recept - man kör bara på som idag. Därmed bör också den utmärkta kvaliteten bevaras. Med ett business-to-business-koncept slipper man mellanhänder och kan hålla nere priserna mot kund utan att göra för stora avkall på sina egna inkomster.

Chicouté och särskilt Zwarte Draak är de öl man i första hand planerar att med sig in i det kommersiella stadiet. Att bygga upp sin business på två sådana öl vore antagligen ett ekonomiskt självmord för någon som startar på större skala, men som nanobryggeri kommer det gissningsvis gå alldeles utmärkt. Vilket är kul för oss kunder!

Om man bortser från bryggpubar och liknande inrättningar där man brygger öl som serveras där den bryggs är jag inte säker på om det finns några andra nanobryggerier i Sverige. Om Jackdaw blir först eller inte spelar förstås ingen roll, men jag hoppas de visar vägen för vad som kan bli nästa steg i Sveriges bryggarboom: Små, små bryggerier som satsar allt på kvalitet och inte bryr sig om kvantitet till priset att de bara finns på en mycket begränsad lokal marknad. Vilket också blir lite av charmen med det hela.

5 kommentarer:

  1. Kul att det är på G! :) Sverige är absolut så pass stort att det finns utrymme för fler små-små bryggerier som riktar in sig lokalt.

    Jag pratade med en av de större vinimportörerna i Sverige (de har ett par-tre öl också) kring fenomenet lokala öl, och hans bästa tips var just att hålla det litet och inte expandera "bara för att". Det ska vara mikro/nano och inte ens ett par hundra tusen liter om året. :)

    SvaraRadera
  2. Ett problem kan vara att betala hyran, ölskatt, moms och råvaror med liten produktion. Lön kanske man inte tar ut?

    Tittar man på de hantverksbryggerier som finns så kan man lätt räkna på ett exempel. 5000 kronor i månaden i hyra på lokal ger 60 000 kronor per i hyreskostnad. Räknar du på en vinst som Oppigård, Nynäshamn m fl som säkert har billigare inköp så hamnar du på 3-4 kronor per liter och kanske knappt det. Så bara för hyran måste du producera 20-30 000 liter per år. På 50 liter blir det minst 400 bryggningar per år.

    Kanske fungerar som hobby men?

    Ekonomen Öl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog just därför de har svårt att hitta en lokal - de är (gissningsvis) inte intresserade av en lokal för 5000 kr i månaden. Jag vet inte exakt vad man får för storlek på lokalen för de pengarna men jag gissar att man får mer yta än ett nanobryggeri behöver.

      Med tanke på att det finns bryggerier som hållt igång i flera år kring just 20-40k liter per år tror jag dessutom att den försäljningen räcker till mer än att bara betala hyran. Dessutom har jag fått uppfattningen av att de här killarna har varit i företagssvängen förut och vet vad de sysslar med och räknat på det här.

      Till sist, så ja, det är ju på något av en hobbynivå de går in på :)

      Radera
  3. Här är exempel på redan existerande mycket små svenska bryggerier (om du vill kalla dem nano, mikro eller pico vet jag inte):

    Bakgården
    Gamla Enskede Bryggeri
    PKLK
    Hernö Hantverksöl
    Räven och Skatan
    Gol Brothers
    Skånehill Gård
    Sthlm Brewing Co
    Åsundens Bryggeri
    Hjo Bryggeri
    Sandhems Bryggeri
    Ängslyckans Gårdsbryggeri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jag känner till ungefär hälften men har inte så bra koll på vilken produktionsvolym de ligger på.

      Radera